Ett försök till foto vid inkaledens start
Ett försök till foto vid inkaledens start

Dag 12-15: Inkaleden och Machu Picchu

fredag 12 oktober 2018 Aguas Calientes, Peru

Dag 12 börjar med tidig hotellfrukost och 3h busstransport till Piskacucho, Km82, platsen där den klassiska 4-dagarsvandringen börjar. Väl i Piskacucho vid 10 bläcket piskade vinden i ansiktet och himlen öppnade sig och bjöd på väta i mängder.

Vandringen dag 12 var 12km platt terräng, start vid 2600 möh och högsta punkt och övernattning i Wayllabamba beläget på 3000möh. 3-rätters lunch togs i halvtid. totalt tog vandringen 6h i brittiskt promenadtempo, snitthastighet med pauser borträknat hisnande 3km/h, inget tempo för friska människor som frös i kyla och regn. Väl på campet vid 17:30 hade bärarna redan slagit läger, fått upp tälten och maten var på spisen. Glädjande nog hade nederbörden upphört och vinden avtagit lagom till campet. Middag serverades vid 18:30 och vi kröp till kojs strax efter kl 8.

Dag 13, dag 2 på inkaleden, den tuffaste dagen på vandringen, började tidigt med uppstigning kl 5 och bjöd inledningsvis på fint väder och god frukost. Trots den tidiga morgonen var vi väl utvilade och redo att ta oss an de 16km och dryga 1400 höjdmeter som skulle avverkas, i var och ens egna tempo till vår glädje med ett par uppsamlingsplatser på vägen uppför.

Dag 14, dag 3 på inkaleden, den längsta dagen men inte den mest fysiskt krävande, bjöd på en lång nerförsbacke med långa sektioner branta trappor, flertalet inka-ruiner, nederbörd och extremt dålig sikt. Gårdagens vandring blev för jobbigt för våra brittiska medresenärer så guiden valde att dela gruppen i två, där vi gick själva och britterna för sig. Vi traskade på i vårat eget tempo och tittade på djur och natur och hann även med att titta på en inkaruin som inte ligger i ordinarie programmet, WIÑAYWAYNA, en stor inkaruin som man passerar när man går en annan vandring i området. Camp för natten i Winaywayna (nära inkaruinen) för att stå i kö tidigt för att komma genom sista kontrollen på vandringen.

Dag 15, dag 4 på inkaleden, Machu Picchu, uppstigning 3:45 i regnet för att ställa sig i kön för sista kontrollen för att kunna vandra de sista kilometrarna upp till ”The Sun Gate” för att se Machu Picchu i soluppgången innan en hel förmiddags guidad tur inne i själva Machu Picchu med historier om hur inkafolket blockerat alla vägar och gömt Machu Picchu för spanjorerna under deras invadring av sydamerika under 1500-talet och hur Amerikanen Hiram Bingham återfann denna plats 1911.