En intressant start på vår Smålandsresa

tisdag 23 oktober 2018 Oskarshamn, Kalmar län, Sverige

Så var det då dags för avfärd! Vi samlades ihop av vår nya chaufför Peter på vägen genom Blekinge innan vi gav oss norröver mot Småland. Strax innan Kalmar gjorde vi vårt första stopp för att sträcka lite på benen,dricka kaffe och äta varsin god macka.
Efter vårt traditionella slutprov på kursens innehåll rullade vi i precis lagom tid in framför Kulturhuset i Oskarshamn där vi skulle göra dagens första studiebesök. Vi möttes av en guide som visade sig vara mycket kunnig i allt som gällde Oskarshamns store son: Döderhultarn. Vi fick följa med genom hela Döderhultarns livsresa, hela tiden ackompanjerat av hans speciella träfigurer. Vi lärde oss otroligt mycket och fick en fin start på vår dag.
Dags för lunch...på Badholmen! Oxjärpar i champinjonsås mättade bra...
En liten busstur senare anlände vi till Äspölaboratoriet där vi träffade nya trevliga guider. Besöket var uppdelat i två delar, varav en uppe på markplan då vi fick mycket information om hur man jobbar med slutförvaringen av kärnavfall...och den andra 420 meter under mark. Här fick vi se hur det i praktiken är tänkt att bygga den slutliga förvaringen. Dock är planen att bygga den i Forsmark...och Äspölabbet är just ett labb där man provar sig fram för att kunna se hur man ska kunna förvar kärnavfallet säkert... i minst 100 000 år.
Tillbaka i centrala Oskarshamn passar vi på att checka in på vårt hotell innan vi ger oss iväg för att som sista besök för dagen titta in i Döderhultarns ateljé. Rummet var mycket litet så vi blev guidade tio i taget av en guide från hembygdsföreningen. Trevligt att få se var Döderhultarn faktiskt satt och gjorde sina figurer!
Kvällen rymde också en måltid på hotellet innan det var dags att tänka på refrängen. Imorgon väntar ännu en fullspäckad resdag!