Småländsk företagsamhet och Gnosjöandan

torsdag 25 oktober 2018 Värnamo, Jönköpings län, Sverige

Härlig frukost på hotellet startade dagen! Vi lämnade sen Gränna bakom oss för att åka till Jönköping och Tändsticksmuseét. Här fick vi med hjälp av två toppenguider följa historien om hur Jönköping blev Tändsticksstaden nr 1. Vi tittade på stickorna, askarna och deras bilder och sedan också de maskiner som till slut tog över det mesta av arbetet. Många tändstickor köpte vi också innan vi tackade för oss och gav oss ut på stan för att äta lunch och se oss om en stund.
Mätta och nöjda hittade vi  tillbaka till bussen för avfärd mot Gnosjö. Och inte vet vi vad vi väntade oss av besöket på Hylten´s industrimuseum...men att få Gnosjöandan personifierad i tre helt otroliga guider var mer än vi hade vågat hoppas på.  Besöket blev glatt och roligt och mycket informativt...allt på ren Gnosjödialekt!
Toftaholm väntade på oss när vi kom framåt kvällen. Här checkade vi in...och snart var det dags för en härlig 3-rätters: Kaninroulad med ekollonsås till förrätt, Kummel med äpple, selleri och hallonsås till varmrätt och chockladkaka med kantarellglass och plommonsås till efterrätt... Spännade smaker verkligen! Sång, tal och fräckisar avlöste varandra...och nöjda med ännu en smålandsdag drog vi oss till slut mot hotellrummen.

Anette Bohlin
Senast aktiv - från Oskarshamn, Kalmar län, Sverige
Kommentarer
Postat av Ulrika

Vad härligt att besöket på industrimuseet blev bra nu när det var rätt dag : )