Möbler, natur och Huseby

fredag 26 oktober 2018 Ronneby, Blekinge län, Sverige

Sista dagen med gänget! Efter en god frukost på Toftaholms herrgård så åkte bussen 8.25 in mot centrala Värnamo och Bruno Mattssons möbelmuseum. Vi parkerade vid Apladalen och tvärsövervägen låg muséet inrymt i Mattssons föräldrahem/faderns snickerifabrik.
Har ni någonsin suttit i en Bruno Mattssonstol? Första gången för många av oss och de var såååå sköna! Verkligen bra design! 2 jätteduktiga guider berättade om den egensinnige och möbelduktige Brunos liv 8ch vi tittade på och vi provsatt flera av hans stolar.
Därefter åkte vi till Nationalparken Store Mosses Naturum för att möta upp med guiden Hans. En introduktion om Mossens historia innan vi tog bussen en bit till en av alla spånglederna för att bege oss ut på en vandring på Mossen. Intressant och spännande.
Frisk luft gör att man blir hungrig så vi intog dagens lunch på Värnamos gästgiveri. Schnizel, potatis och sås är aldrig fel, och så toppar vi det med lite kaffe/te och kladdkaka.
mätta och belåtna satt vi sedan på bussen igen- på väg till resans sista studiebesök - Huseby slott. Här fick vi veta massor om slottets olika ägare genom historien och lite extra mycket om slottets sista ägarinna - Florence Stevens....Besöket avslutades med en sista fika - Småländska ostkaka med grädde o sylt.

4 dagars resa är nu över och det har varit en fantastiskt trevlig resa. En rolig grupp som bjuder på sig själva, kunniga guider och intressanta studiebesök!

SVERIGE ÄR FANTASTISKT - ELLER HUR!?

Vårens resa kommer att gå tillFinland så vi ses igen i april 2019!

Anette Bohlin
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Kommentarer
Postat av Claes-Göran

Tack Annette för mycket intressanta och välskrivna reserspporter. Förstår att ni har trevligt och lär er mycket