Dag 4 En promenad över GG är en klassiker (San francisco)

söndag 28 oktober 2018 San Francisco, Kalifornien, USA

Den sista dagen i San Francisco, för den här gången, bjuder på ett fantastiskt väder med sol och 18 grader. Nytt försök med att se GG (Golden Gate Bridge) och njuta av utsikten utan dimma.

Efter att ha inlett två dagar med en lokal Diner så kändes det som att frukt och vatten fick följa med mig och Gråryggan på dagens äventyr.
   Följde samma spår såsom tidigare med att åka lokalt med buss. Konstigt, för jag kan inte ens åka en buss i min hemmastad utan att åka fel.

Förra gången cyklade jag över bron till den lilla byn Sansolito, com verkligen är värd att besöka, samt tog båten därifrån tillbaka. Den här gången blev det en härlig promenad i den friska vinden fram och tillbaka mellan brofästerna. Det är en härlig känsla bara det!
   Stannade till mitt på bron, tittade ut över bukten och andades djupt. Stod där i en halvtimmen för att bara fånga in känslan om första gången för nio år sedan och reflektera om vad som har hänt sedan dess, nyttigt...

Det finns två leder på var sida av motovägen över bron. Den här gången var den högra, utmed havet, avstägs för gående men ändå om min utsikt var över the Bay med segelbåtar, små vita byar och Alcatraz så kunde jag vända mig om och ana The Pacific där utanför inloppet till SF.

Det blev en tidig lätt middag på ett lokalt ställe nära hotellet. Klockan skulle ringa 0500 så det passade perferkt. (Självklart åkte jag CableCar dit)
   Bredvid mig satt ett par som så många andra följde finalen av World Serie i Baseball. Boston vs LA. Samtliga jublade när Boston tog en homerun och ledningen i matchen. Snacka om rivalitet när deras egna lag inte hade nått finalen. Hellre White Sox än Dodogers.
   I en paus så började vi prata med varandra och det visade sig att hennes bror hade gift sig med en svenska och bodde i Malmö. Snacka om en liten värld! De hade inte varit och hälsat på dem ännu men jag fick lära dem några få ord (inga svordommar). Det blev tå fantastiska timmar med många skratt och när jag gick tillbaka till hotellet så insåg jag att de var de först amerikanerna som inte berömde Sverige ang vår choklad och klockor. Däremot så har de koll på att det finns snö i Sverige.

Väskan och Gråryggan är packad så det är dags för några timmars sömn. Imorgon är det dags att fortsätta Äventyr´18 med att upptäcka en helt ny plats. Aloha Maui!

Christoffer Andersson