Dag 8 En speedboat, en snorkel och en lurig sköldpadda

torsdag 1 november 2018 Maui County, Hawaii, USA

Det där med att gå upp tidigt har blivit en röd tråd. Idag så var det dags för en tur ut på Stilla Havet med en Speedboat för att snorkla och kanske se en och annan delfin, haj eller en sköldpadda.

Jag tittade på telefonen, klockan hade passerat 0632 ooch jag stod nere vid den lilla bryggan för att checka in på dagens äventyr. 12 amerikaner, två tyskar/österrikare och en svensk. Det var naturligt att jag skulle kallas "the Swede" av de två guiderna. Hm, kan bero på min brittiska variant av engelska, mitt namn eller min kritvita hy.

Alla var taggade när vi lämnade bryggan tillsammans med våra guider som under hela dagen bjöd på härliga historier, leenden och tips. Så brukar det vara men kontakten med oss var hela tiden att de ville att det skulle  bli ett bra äventyr.

34 min senare så var vi vid Molokini. Det ser ut såsom en ostbåge, det blev vårt första stopp. Så på med simglasögon, snorkel och simfötter!

Själva ön är kal med gammal lava som har med tiden skapat en enkel variant av ett korallrev med fiskar i olika färger. Avstånden mellan fiskar, stenar och botten blir lite skevt genom simglasögonen. Jag testade några dyk ned mot botten men som tämligen oerfaren så var oftast avståndet längre än vad jag trodde, även om det var så häärligt att utan våtdräkt inse att vattnet i havet kändes så bekvämt.

Vi åkte runt till andra sidan av ostbågen, till toppen och där var vattnet kristall blått. Även om sikten var klar så kunde vi inte se botten men dock känna kraften ifrån strömmarna under vattenytan. Det var mäktiga krafter när vågorna slog in mot klipporna och sedan drog sig tillbaka till havs.

Det blev ett hopp och lek med vågorna på väg till den södra udden av Muai. I en brinnande sol så kändes det skönt när det salta vattnet slog in över båten då det svalkade mitt i våra skratt och överraskande rop.

Nästa stopp var vid utloppet för den senaste lavinfloden som drabbade ön. Nu var det några tusen år sedan sist men när jag tittade upp mot berget så kunde jag ana vägen för floden. Jag tänte på ett stearinljus där stearinet sakta rinner ned för att sedan stelna vid kontakt med luften, i det här fallet havsvattnet.

Efter lite mer snorkling och en härlig lunchbuffé så fortsatte vi mot den sista platsen. Vi insåg att guiderna tog på sig skyddande parkas och vek luvorna över sina kepsar, vi börjae ana vad som var på väg...

Det blev ett härligt race på vågorna i hög fart med musik sipprande ut ifrån högtalarna. "Thunderstruck" med AC/DC, Guns ´n Roses, Rollingstones, Avicci osv... :)

Det sista stoppet var vid en vik där jag direkt såg ngt röra sig 25 m bort vid en sten inne i ett rev. Med blicken fast vid målet så tog jag på mig fenorna, simglasögonen och gled ned från kanten på båten.
   Sköldpaddorna är ganska skygga och reagerar på om det skapas för mkt luftbubblor runt omkring dem. Samtidigt varnade guiderna oss för att inte gå för nära revet då det finns vassa stenar och koraller som tillsammans med strömmen kan innebära problem.

Underströmmen virvlae utt sand från botten så till en början såg jag inte så mkt men när jag närmade mig revet så klarnade bilden. Några minuter senare kunde jag se något sväva stillsamt bland klipporna under ytan. Med några tag på fötterna så närmade jag mig sakta skuggan eller kanske illustionen.
   Stannade till när det kändes såsom 2 m när sköldpaddan kom simmande emot mig. I kamp med strömmarna så försökte jag hålla mig så stilla som möjligt. Den passerade under mig för att sedan vända tillbaka samma väg tilllbaka mot den inre delen av revet. Jag tog ett andetag och simmade efter i några meter ner i något som kändes såsom en ravin. Det var magiskt att se sköldpaddan simma sådär stilfullt och nonchallant i vattnet.

Sen kommer underströmmen som sög tag i mig och drev mig rakt emot en annan del av ravinen. Höger ben skrapade mot vass korall, högerarmen slog emot lavasten samtidigt som jag fokuserade på att med vänster hand haka tag på ngot som kunde hålla mig fast. Det blev några sekunders brottningsmatch med strömmen innan jag kunde släppa taget och använda strömmen för att komma ut ifrån ravinen.

När jag tramapde mig bort från ravinen i revet så kastade jag ett öga tillbaka och jag kan svära på att sköldpaddan var kvar där och skrattade åt mig.

Christoffer Andersson