Kunglig historisk kulturdag.

onsdag 7 november 2018 Phnom Penh, Kambodja

Asså.....Vi och kambodjanska hotell. Går inte bra ihop. Det mesta strular på detta hotellet också. Ett riktigt fint hotell men med 90% bedrövlig personal. Bättre på förra. Då va i alla fall personalen serviceinriktad.
Synd för det hade kunna varit ett kanonhotell.
Nååååå i alla fall......

Jag är fortfarande lite krasslig så vi beslutade att ta några sevärdheter i närheten av hotellet.

Tar en Tuk-tuk och konstaterar på vägen att mopeder och scoters alltid måste ha en som sitter på och kör. Säger sig själv kanske.....
Här är det rätt vanligt att det är 2 som sitter på också. 3 är nästan vanligare och 4 är inte alls ovanligt. Vi gör ett överslag och gissat att snittet ligger på 2,87 personer på varje.....

Började med National Museum. En resa i Kambodja historia med tyngdpunkt på tiden för när Angkor blomstrade och en del innan den tiden också. Intressant utställning med många föremål som man inte såg på templen i Angkor.

Därefter lunch på en restaurang nere vid floden inte långt från gårdagens takbar.

Sedan va det dax att hälsa på kungen. Flaggan var hissad som visade att han va hemma så vi ringde på men vi hade inte anmält och sökt audiens innan så vi fick vackert lalla omkring med de övriga turisterna. Trist men han bodde fint och vi kikade runt och konstaterade att vår egen kungs slott mer liknar ett hyreskompkex från miljonprogrammet jämfört med Kambodjas kungs slott. Trevliga vakter hade han i alla fall och en ville va med på foto. Hans husdjur, Herr Nilssons kusin, va däremot inte så glad utan fräste åt oss.

Tar en Tuk-tuk hem till hotellet och chillar lite vid poolen på eftermiddagen.

Middag blir det på hotellets takbar vid poolen. Stenungnsbakad pizza. Riktigt god.

Stegräknare
Britten 8 164
Niclas 7 411

Niclas Jansson
Senast aktiv - från Draget, Hallands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Jk

Ser ut att vara en nyttig drink

Postat av Jk

Hur mycket mer ser britten som går så mycket längre än dig niclas .?

Postat av mia ardfors

Wow ! Vilka byggnader 😮

Postat av Peter Tiberg

På bilden ser det mer ut som "Herr Janssons kusin" ;-)
Underbara bilder. Helt otroligt vad ni får se och uppleva.
Och de Kambodjanska hotellen, kommer ju väl hemma bara bli roliga minnen från resan.

Postat av Gerd

Du hade väl skojat som vanligt med Herr Nilssons kusin. Han förstod nog inte den svenska humorn. Synd.
Vilka härliga o vackra byggnader ni fotograferat.