Shopping och Mekongkryssning

torsdag 8 november 2018 Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Frukost idag igen......sicken röta. Vi har inte missat detta dagens viktigaste mål en enda gång. 👏👏👏

För övrigt ännu en prövande dag för våra nerver med hotellpersonalen. Hittar i alla fall en lite ansvarstagande person i lobbyn och väljer att lägga våra "liv" i hans händer...... Ber han boka en kvällstur på floden ikväll, halvdagstur i morgon till bl a "Killing Fields" och vår buss till Kep den 10:e. Informerar även om strulet med städningen på rummet dagen innan och han lovar kolla till detta.
Nååååå i alla fall....

Promenerar ut i Phnom Penh och landar på Centralmarknaden. En fräck byggnad med 1 miljaaaaarrrrd små handlare som också säljer att som finns mellan himmel och gjord samt även en del från bortom vår galax......
Här finns "äkta" Burberry, YSL, Mulberry, Lacoste, mm mm....... Äkta kopia.......tror vi....vet vi!!!
Britten hittar lite shoppingfeeling med bra prutning och inhandlar ett armband i äkta "metalsilver" och lite sidenpyjamaser tillverkade i Andromedagalaxen eller om det va i Kina......
Hittar även till fisk och insektsavdelningen men vi avstår att köpa både det ena och det andra.
Vi har hört att gräshoppa lätt fastnar mellan tänderna och vi hade tandtråden liggande kvar på hotellet......

Nöjda med att beundrat detta myller av varor knallar vi ner till floden och hittar en restaurang där vi slappar och käkar lunch.

Hemma igen vid 15:00 och vårt rum är som vanligt inte städat....... Riggar om till badkläder och går upp till poolen på taket och slappar lite till...... Försöker i 45 minuter få handdukar som tillhandahålls där och får bara svaret att de ringt efter fler....... Tills slut ledsnar Britten och går ner på vår våning och hämtar en packe i ett förråd........ Förmodligen hade personalen fullt upp. De va ju ändå bara 11 personer varav hälften stog och gjorde den oerhört viktiga aktiviteten att hänga i ett hörne........och vi gäster va säkert minst 8 stycken......
Nåååååå i alla fall......

Ner på rummet vid 16:15 och det är givetvis inte städat.......hittar en städerska i korridoren och det verkar som hon förstår när jag kommer älgande med rykande öron....😉

Riggar om och går ner och åker Tuk-tuk till båten. 2 timmar på Mekong och Tonle Sapfloden med mat och dryck. Helt ok en vanlig torsdag.... 😃
Tyvärr förtar en drös kineser lite turen för oss övriga gäster. Tror inte att de har små och stora bokstäver i sitt alfabet för de pratar bara med STORA BOKSTÄVER...... Överröstar tom musiken emellanåt. Tro nu inte att vi inte tycker om kineser för det gör vi. Vi tycker dom är jättebra..........i pingis......och att göra märkeskopior till ovan marknad. 😉