Play it again

torsdag 8 november 2018 Rabat, Rabat-Salé-Zemmour-Zaēr, Marocko

Efter återkomsten till Marrakesh igår så var det otroligt skönt att få duscha av sig ökensanden och få på sig rena kläder. Vi tog oss sedan ut i Medinan för att få lite mat och tog sedan någon drink. Jag smakade av tre av de marockanska ölen, helt okej standard lager. Otroligt skönt var det att sedan få komma i säng och sova ut efter en hel dag i minibuss.
Torsdagen började med frukost på takterrassen och sedan gav vi oss ut i medinan för att ha några sista timmar i Marrakesh. Vi tog oss norröver till madrasa Ben Youssef och Marrakeshs museum genom de trånga gatorna i medinan. Väl där så kände vi inget större behov av att besöka museumet eller madrasan utan att det är roligare att se vad som säljs i soukerna och butikerna i medinan. Marrakesh är mest turistigt av de marockanska städerna, om vi bortser från den rena turistorten Agadir, och därför är det mest intressant att titta där och isåfall köpa i de andra städerna där man kan få ner priset. Har väl egentligen inte så mycket jag vill köpa, men en snygg axelremsväska i läder, en läderinbunden anteckningsbok och någon liten souvenir kan lätt få följa med hem. De inköp jag gjort hittills är några armband och kylskåpsmagneter, dvs standard för min del. Plats i väskan kommer jag ha då jag redan kunnat kasta några av kläderna jag hade med mig och inte ville spara. Får se helt enkelt vad jag kan få för priser på sakerna på önskelistan i Fez och Meknes.
Efter att ha vandrat omkring i två timmar, köpt ett litet läderkuvert att förvara alla mynt som är bra att ha här och tagit ut pengar på Jemaa el Fna, så tog vi lunch på ett mysigt ställe vi tidigare velat äta kvällsmat, men som varit på väg att stänga när vi besökt. Det blev något ickemarockanskt för min del, en Quattro Formaggio-pizza, vid första tuggan för smakminnet tillbaka trettio år till pizzaslicen som såldes på torget i Nahariya i norra Israel. Pizzan avnjöts i solskenet och vi skyndade sedan tillbaka till våran riad för att checka ut och hämta väskorna. Vi har verkligen bott på en mysig riad till ett riktigt bra pris, om vi avslutar resan någon dag i Marrakesh igen kan jag definitivt tänka mig bo på Riad Dihya igen.
Med väskorna på våra ryggar skyndade vi över torget Jemaa el Fna mot västra delen för att få en taxi till tågstationen. Vi fick bud på 100 och 80 dirham för att ta oss till stationen och vårat motbud var 30, som vi läst är rimligt. Vi fick tillslut ge med oss och betala 40 då vi inte visste hur situationen på tågstationen skulle se ut, skulle det vara långa köer som i Indien? Vi kom en halvtimme innan avgång fram till en modern tågstation och kunde direkt köpa oss biljetter till huvudstaden Rabat. Ca fem timmar är det tänkt att det ska ta men det är liksom allt lite relativt, vi i Sverige är inte enda landet med förseningar.
På tåget roade vi oss med att se på den skiftande naturen, från bergen som ger Marrakesh en vacker kuliss till ett plattare landskap ju närmare kusten vi kom. Förutom att se ut genom fönstren på tåget under resan mot Casablanca och vidare mot Rabat så drack vi lite färdigblandad rom och cola, spelade M.I.G och lyssnade på P3 dokumentärer. Att valet föll på Rabat som mellanlanding inför den vidare redan mot norr var för att vi läst att Casablanca inte har något mer än ett spännande namn att erbjuda. Rabat har ändå en trevlig medina som ska vara värd att se.
Efter strax över fem timmars tåg var vi framme i Rabat, gick en omväg förbi Carrefour för lite vininköp inför nästa resmål. Dessvärre sålde de ingen alkohol på Carrefour i Rabat och vi fick besvikna vandra vidare igenom medinan till Medina Surf Assosiation som vi bor på. Hoppet tändes dock när vi fick vetskap om alkoholbutiker inte långt bort för att ha ett förråd för resan till Rifbergen.

Tomas Rydehed
Senast aktiv - från Essaouira, Marrakech-Tensift-Al Haouz, Marocko