Segling till en fantastisk strand!

måndag 5 november 2018 Whitsundays, Queensland, Australien

Vi gav oss iväg med hostelets shuttle bus strax innan 08.00 och efter en kort transport var vi framme vid Marinan i Airlie Beach. Vi var bara åtta stycken som skulle med på denna seglats med segelbåten Alexander Stewart och det kändes skönt att det inte vi så många (plats för 18 personer). Vi fick hjälpa till att hissa segel och seglade bort mot den plats där vi efter lunch skulle snorkla.

Innan vi fick kliva ner i vattnet, så fick vi klä på oss stinger suits för att undvika bli brända av maneter. Vi såg många färglagda fiskar, men tyvärr var revet skadat av en tornado för några år sedan. Efter en timme klev vi upp ur vattnet och förflyttade oss till nästa rev för mer snorkling. Här lyckades vi få syn på en stor sköldpadda som kom upp till ytan för att ta luft, mäktigt! Rickard provade på att paddla paddelboard för första gången och tyckte det var riktigt kul och bra för  balansen!

Vi gav oss iväg till den plats där vi skulle ligga för ankar under natten och satt uppe på däck och åt snacks och drack vitt vin under solnedgången. Otroligt vackert och fridfullt. När vi satt och åt middag på däck, så började två silkeshajar cirkla runt båten i jakt på föda. Vi hjälpte dom att hitta föda genom att lysa med ficklampor mot deras byten.

Jag (R) hade svårt att sova i hytten då det blev väldigt varmt, så jag tog med mig kudde och täcke och la mig på däck istället. En helt underbar stjärnhimlen var ovanför mig och jag såg två stjärnfall. Till slut somnade jag ute på däck och vaknade upp så att jag fick se en vacker soluppgång.

Vi gav oss iväg direkt efter soluppgången mot resans höjdpunkt Whitehaven Beach. För att komma iland på ön fick vi åka en liten gummibåt till stranden och gick sedan till en utsiktsplats mot den underbara stranden. Rickard provade på att äta en levande grön myra som smakade lite citron!!! Utsikten mot Whitehaven Beach var vacker och då det på förmiddagen var flod så ändrades utseendet på stranden under de tre timmar vi var där. Sol, bad och vi såg en liten haj och flera stingrays.

Efter Whitehaven Beach så seglade vi tillbaka till Marinan i Airlines Beach och en fantastisk segling var över.

Rickard Och Marie
Senast aktiv - från Cairns, Queensland, Australien
Kommentarer
Postat av Caroline

Hmm.. äta myror?! 🤨

Postat av Jenny

Vilken härlig utflykt och vem behöver sova när man kan sitta ute och titta på stjärnhimmel hela natten!

Rickard Och Marie
Rickard50 Publicerat

Tänkte på Djungelboken när jag åt myran!

Helt rätt Jenny, sömn är överskattat när man kan vara vaken!

Down Under - Resan som äntligen blev av!

Dag 32 av 91
155 Bilder 15 Besökta platser 16 Dagböcker Till resan