Bye Rom

måndag 5 november 2018 Rom, Lazio, Italien

Idag packar vi ihop och lämnar Italien och Rom. Vår första del av resan har varit bra. Ingen stress men mycket vandring. Lite mycket regn kan man tycka. Då har Rom klarat sig bra ändå.
Tur att vi bor så nära Centralstationen med så många väskor, 8 stycken och en halt tant. Biljetten till hamnen kostar ca 50kr och resan tar dryga timmen. Inser att vi är på en grymt stor tågstation. Synd vi inte mötande sträckan vi fick gå för att komma till vårt tåg, men kändes i alla fall som vi gick 1 km.
Riktigt skönt tåg och faktiskt inte fullsatt.

Från perongen till hamnen blev det taxi med 4 andra. Som vanligt var ju våra pengar slut så chauffören fick ta en sväng förbi bankomaten. Det var ju kul, fick ju lite sightseeing samtidigt.
Bli inte förvånade men vi var faktiskt framme i bra tid, nästan först kändes det som. Ingen kö eller strul. Bara visa våra pass och andra dokument och så fick vi vår rumskort/nyckel och ett välkommen ombord.
Ett foto av familjen togs innan ombordstigning av Jewel of the Seas. I handen fick vi ett glas bubbel. Fint ska det vara. Bubblet kan nog vara som lite bonus för oss på denna tur, då vår resrutt tyvärr blev ändrad.
Vädergudarna är inte riktigt med oss och vi missar Valencia, Lissabon och Azorerna. Mycket tråkigt då vi sett fram mot mest Azorerna. Vi fick i lördags, både samtal och mail om ändringen. Nu blir det att ligga och guppa på Medelhavet i 3 dagar. Funkar det också. Våra nya stopp blir Kanarieöarna, Teneriffa och St Marteen.

Efter att vi packat upp blev det en vandring runt skeppet och göra sig en bild av var allt finns. Liten och fint skepp. Ser ut att vara ganska nyrenoverad. Det sägs att var du än befinner dig så ska du se havet och det stämmer nog.

Efter en sen lunch så börjar det dra ihop sig till avfärd. Kl 5 var det sagt men av div  anledningar så går vi ut från piren 45 minuter sena. Mörkret har lagt sig vi står på däck med bubbel och fotar. Mycket vackert att se alla skepp som ska åka. 5 st tror jag vi var, upplysta av fina små lampor glida ut till havs.

Som dimondmedlem har ju vi fördelen att gå på party varje kväll mellan kl 17:30 - 20:00. Fri dryck och tilltugg. Mycket trevligt. Ikväll lyckades även Amalia komma in. Hon är ju bara goldmedlem än. Han som tog emot oss tittade aldrig på våra kort.

En mycket trevlig god och rolig förstakväll.
Vi har hunnit prata med vår houseman, Gregor. Han som tar hand om vårt rum ch gör handduksdjur.
Tom fick äntligen träffa sin brorsa, bartender, från Ghana 🤣
Fick prata med Stewe från Chicago, vars mor var från Tyskland och far från Sverige. Trevlig gammal farbror. Trevligt med barhäng.

Lite kallt och stora vågor. 2 meter. Men vi är ju påväg mot mer värme för varje dag.

Natti natt

Annika Bergström