Dag 2

onsdag 7 november 2018

Inatt bytte vi tidszon och flyttade klockan 1 timme bak, vilket gjorde att vi fick extra sovmorgon.
Vaknar med strålande sol rakt in på vår balkong. Det är det bästa med en kryssning mot Karibien, att det blir varmare för var dag. Vi befinner oss fortfarande i Medelhavet och har under natten passerat Mallorca. Idag kl 2:45 ska vi gå genom Gibraltarsund. Kul att få se det dagtid. Europa på en sida och Afrika på den andra. Vi har vår hytt mot afrikasidan.
Djupet för tillfället är blott 760 meter. Vi har kryssat 791 nm vilket blir ca 142 mil.
Ute blåser det ganska mycket men vågorna har dämpats och är ganska snälla. I förebyggande syfte har jag tagit en eucalyptus droppe bakom varje öra. Det motverkar sjösjuka. Jaa, det funkar. På mig i a f.

Efter frukost blir det att börja jobba på solbrännan. Bikinitopp och shorts. Kan säga att det är bara solen som värmer. Ju längre in på dagen ju mer moln blir det och klockan halv 2 ger vi upp. Tar en lunch istället och hinner precis äta klart och hitta oss en plats för att beskåda vår genomfart, Gibraltarsund. Det går i snigelfart. Passagen är ca 14 km och många fartyg ska genom.
Solen skiner på Afrikas sida och Europa ser ut att täckas av grå regnmoln.

Eftermiddagen fortsätter vi i Safarirummet. Spelar lite Chicago och vändtia. Kl 5 byter rummet ”tema” och bara dimondmedlemmar tillåts stanna kvar. Så det gör vi, dock klädd i något enklare klädsel. Linne och shorts. De som kommer in är både finklädda och luktar gott. Nästan så man skämmes. Men serverade blir vi ändå. Tackar.

Efter att suttit på rumpan i några timmar drar vi oss tillbaka till rummet ut på däck och där känner vi de varma vindarna. Varmare än vi haft. Känns som morgondagen kan bli bra. Dock rör sig havet med små vågor men sjösjukevarning så även Amalia får prova mina droppar.

Ikväll gick vi och såg Soul Satisfaction. 4 killar som spelade motown och firade dess 50år. Senare på kvällen fick vi frågan om dom kunde få ta en bild tillsammans med oss. Klart vi sa ja. Men frågan är: varför en bild med oss?
Brorsan i baren, från Ghana, gav oss 6 flaskor vatten. Vad händer, sånt kostar ju.

Lite kul var det ändå idag när vi såg en servitör/hovmästare från tidigare resor. Första gången 2015 när vi åkte till Rio, andra gången när jag och Tom 2017 åkte San Juan - South Hampton. Tredje gången gillt denna resa och detta på 3 olika skepp. Han kände igen oss vinkade och gav oss ett leende. Helt magiskt att han återfunnits precis på våra resor.

Inatt åker vi förbi Casablanca.

Ny dag imorgon och även den till havs

Annika Bergström
Senast aktiv - från Naples, Florida, USA
Kommentarer
Postat av Lena Lindgren

Låter fantastiskt! Ha det underbart!