Mer från Huê

torsdag 8 november 2018 Huê, Thua Thien-Hué, Vietnam

För att få ut mesta möjliga av Hue bokade vi in oss på en heldagstur för idag.
Den skulle ta oss till Det Imperialistiska Citadellet, Thien Mu Pagoda, Tomber (gravplatser) för 3 olika kjejsare, några andra korta stopp, samt en båtfärd på "Perfume River".

Redan igår fick vi lite regn, och prognosen sa att det skulle fortsätta idag... och om det gjorde. Just när vi blev upphämtade öppnade himlen sig och vi skyndade genom skyfallet till bussen. Regnet fortsatte av och till hela dagen. Har tagit med mig en regnponcho och den var till stor nytta (tack IKEA). Den åkte dock av och på av och på. Trots regnet låg temperaturen på ca 28'c så det blev allt lite klibbigt emellanåt.

Men men, det finns inget dåligt väder heter det ju... vi kämpade på bland kryptor och tempel, trappor och vallgravar. Det ena stället mer pampigt än det andra. Vår guide berättade massor för oss, men tyvärr var han väldigt svår att förstå så det var lätt att sväva bort emellanåt. Det märktes att folk tröttnade, för vid varje ny plats minskade storleken på gruppen som följde och lyssnade på honom.

När vi kom fram till den sista tomben hade vi haft hyfsat fint väder en stund och förhoppningsvis skulle det hålla i sig för båtfärden som skulle avsluta dagen, men när vi klev ur bussen öppnade sig himmeln, det var helt ofattbart hur det regnade. Vi skulade under ett tak vår guide försökte förgäves få oss med på en rundvandring men det fanns inte en chans att någon skulle röra på sig så länge regnet var så kraftigt. När regnet efter en stund lättade vågade sig gruppen sakta men säkert röra sig och titta runt på den sista platsen.

Båtfärden på floden var väl trevlig, men hyfsat meningslös. Vi kan i alla fall nu säga att vi varit på "The Perfume River". Floden som har två förklaringar till varför den heter som den heter; den ena säger att en prinsessas favorit blomma som doftade fantastiskt växte längs floden och den andra att det var för att man vallade kor som gjorde sina behov där.

Efter en stunds vila och försök till att torka upp gav vi oss ut på äventyr för att hitta en restaurant som S hittat som fått fantastiska betyg på maten, men svår att hitta! Vi hittade den - vilket tyvärr många andra turister också gjorde.
Maten var som utlovat fantastisk. För första gången i mitt liv åt jag bananblomma.

Dags att packa, imorgon förflyttar vi oss igen...

Carina
Senast aktiv - från Ho Chi Minh-staden, Vietnam