Killing Field och Independence Day

fredag 9 november 2018 Phnom Penh, Phnom Penh, Kambodja

Tidig uppgång och frukost då vi bokat en halvdagstur i spåren av folkmordet de Röda Khmererna begick under 1975-1979 då Pol Pot regerade.

I väntan på bussen dyker våra vänner kineserna upp i receptionen och dundrar och skriker i vanlig ordning. Det slutar med att en i personalen är tvungen att be dem dämpa sig. De har väskorna med sig så förhoppningsvis är de på väg hem så vi slipper höra dem mer.......

Touren startar på fängelset  Tuol Sleng eller S-21 som det också kallas. Viljet innan hade varit en skola. Ett av flera hundra fängelser och tortyrplatser som upprättades av Röda Khmererna och där man utförde tortyr i syfte att få folk att bekänna både det ena och andra innan de kördes till närmaste Killing Field för avrättning. En vanlig bekännelse som de tvingades att göra var att de va spioner åt CIA eller KGB. En svensk delegation med bland annat Jan Myrdal besökte detta tortyrcenter och var även Pol Pots gäster och åt middag ihop 1978. Pinsamt att man inte reagerade utan valde att blunda för att inte förnedra sin "värd" Pol Pot trots att man givetvis visste att massmord pågick runt omkring.

Touren går vidare till Choueng Ek som är ett av ca 300 Killing Fields som användes ihop med S-21. Över 17 000 människor torterades ihjäl eller avrättades på dessa 2 platser. Många skelett är uppgrävda men långt ifrån alla. Varje månad plockas nya benrester, tänder och kläder upp som oftast kommer fram efter häftiga regn.

En oerhört tung förmiddag som ändå kändes bra att ha varit och bevittnat.

Totalt avrättades eller svalt någonstans mellan 1,7 och 3 miljoner människor ihjäl under 1975-1979. Av en befolkning på 7 miljoner innebär det ungefär var fjärde medborgare. Allt för att Pol Pot skulle skapa ett kommunistiskt samhälle i sin renaste form..... Sicket j-vla pucko. Ursäkta uttrycket.

Vi som trodde att vi skulle slippa våra högljudda kineser fick fel. De dök givetvis upp på båda platserna och körde vidare med stora alfabetet. Pinsamt då Choueng Ek är att betrakta som en begravningsplats.

Hemma igen på hotellet byter vi om för att ta oss ner till kungliga palatset för en sen lunch och för att se om det är några festligheter då det idag den 9/11 är Kambodjas självständighetsdag. Firas för befrielsen från Frankrike samma datum 1953.

Verkar som de mesta redan varit så vi promenerar bara runt lite vid floden. Kanske lika bra det då vi efter förmiddagen inte är upplagda för festligheter.

Vi ser ett nytt highscore på vespa. 5 stycken. 2 vuxna och 3 barn.
Konstaterar också att en räkmacka i Kambodja innehåller hela räkor med skal....borde knastra gott när man käkar dom.
Hittar dessutom ett exemplar av en gammal goding på hotellet. Gula sidorna. Tror inte jag bläddrat i en sådan på 20 år. Nostalgi.

19:00 hörs en fruktansvärt hög smäll ute så att huset skakar och ett fantastiskt fyrverkeri startar helt plötsligt och håller på i över 20 minuter. Vi har bra plats från rummets balkong och ser hela fyrverkeriet som är vid palatset. Röken ligger tung över halva staden när allt är över.

Packar ihop oss efter fyrverkeriet och tar en lättare middag på hotellets takbar. Tidig uppgång i morgon för buss till nytt ställe söderut.

Stegräknare
Britten 6 627
Niclas 7 165

Niclas Jansson
Senast aktiv - från Draget, Hallands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Stig H Knutsson

Mycket informativt.
Undrar hur befolkningen hämtar sig efter ett sådant fruktansvärt massmord.
Det kan inte vara helt enkelt.

Tack för er långa och mycket intressanta beskrivning

Knut

Postat av Pernilla

Intressant 🙏 Vilken upplevelse...

Postat av mia ardfors

Oj, så intressant läsning! Tack för det🙂

Postat av Rickard

Tack, kärlek till Er som beskriver mänsklighetens mörkaste sidor.

Postat av Peter Tiberg

Ofattbart.