The spanish flea

lördag 10 november 2018 Chefchaouen, Tanger-Tétouan, Marocko

Vi anlände till Chefchaouen runt åtta på kvällen. Staden ligger uppe i Rifbergen i norra Marocko med bara några mil till kusten och den spanska enklaven i Nordafrika. Området har historiska band till Spanien, inte bara för att många av invånarna i Chefchaouen stammar från muslimer och judar som flydde den iberiska halvön när det kristna Spanien återtog kontrollen efter den muslimska invasionen århundraden tidigare, utan också för att norra Marocko var i spansk ägo under kolonialismens era fram till Marockos självständighet. Så spanska är till skillnad från övriga Marocko ett mer gångbart språk än franska. Många spanska turister besöker staden efter att ha tagit färjan från Spanien till enklaven Cuerta. Varför då besöka staden Chefchaouen som tills för ett femtiotal år sedan var stängt för ickemuslimska besökare? Jo för att den ligger så vackert uppe i bergen och de gamla stadsdelarna är målade blåa. Staden känns helt enkelt mycket mer Medelhav än de städer vi tidigare besökt trots att den inte ens ligger vid kusten.
Vi kom som sagt fram på kvällen och vandrade till vårat boende i medinan, vid ingången till medinan så började någon gå framför oss och visa vägen trots att vi hade kartan och klart för oss vart vi skulle. Var tvungen att betala av honom med en tia, även om han krävde mer trots utebliven insats. Men mest av allt ville han sälja kif, dvs hasch. Han gick som tur var upp i rök när vi öppnade dörren till Riad Baraka, som boendet hette. När vi skulle checka in så frågade de vart vi varit tidigare och när de fick veta att vi bott på Medina Surf Assosiation i Rabat vägrade de låta oss bo där. De hävdade att vårat förra ställe var känt för att ha vägglöss. Har aldrig varit med om något liknande och klockan nio på kvällen stod vi utan boende i en ny stad. Jag kopplade upp mig på wifit och letade upp ett boende med höga betyg på Booking.com och Hostelworld, vilket också vi kunde hitta i Lonely Planet, och fick som tur ett likvärdigt boende för samma pris i närheten. När vi kommit till vårat nya ställe gästhuset Dar Zman, så kopplade vi upp oss på nätet och läste mer. Vi blev båda lite ängsliga över att ha bott på ett ställe där det skulle finnas vägglöss och bara tanken gjorde att det kliade på kroppen. Vid närmare läsning av recensioner så hittade vi ingenting om att boendet i Rabat skulle ha vägglöss men däremot var det flera recensioner om Riad Baraka som handlade om att folk blivit bitna av vägglöss där. Betygen för stället är höga men när jag läst både om vägglössbetten och hur andra kunder som varit missnöjda blivit bemötta (ägarna har svarat inläggen på Hostelworld) så kändes det skönt att vi inte bodde där. Det som var bra var att vi fick ett ännu bättre boende än det vi skulle haft och att vi hörde de nämna stället Funky Fez när det talade om resenärer de inte godtog. Vid närmare läsning av recensioner såg vi trots höga betyg och rekommendation i Lonely Planet att även en del resenärer där blivit bitna av vägglöss. Så vi avbokade därför även vårat kommande boende i Fez och fixade nytt. Några vägglössbett har vi inte fått och jag undrar vad anledningen egentligen var för att vi inte fick bo på Riad Baraka. Med tanke på vad vi läst kanske de var så att de själva sanerade det rum vi skulle hyrt? Hursomhelst blev vi nöjda tillslut trots avvisningen.
Vi gjorde oss snabbt iordning och gav oss ut efter lite kvällsmat efter den långa bussresan och promenaden med packningen genom staden. Vi tog ett enkelt ställe och det blev kebab för min del. Det som dock var riktigt irriterande med att röra sig i mörkret i Chefchaouen var att alla unga manliga marockaner försökte sälja hasch. Kanske överdriver än aning men det var verkligen inte långt ifrån. Gå hundra meter och om man möter tre killar så försöker samtliga sälja. Rifbergen borde kallas Kifbergen, för det är odling av marijuana som är den stora inkomstkällan förutom turism. Marocko är tydligen världens främsta producent och hälften av stopp av smuggling som görs i Europa, görs i Spanien, vilket är den väg det mesta av varorna tar.
Efter att ha tagit oss tillbaka igen förbi försäljarna så somnade vi gott på vårat nya boende Dar Zman. Själva upplevelserna av staden tar jag i nästa inlägg.

Tr
Senast aktiv - från Kalmar, Kalmar län, Sverige