Puff the magic dragon

söndag 11 november 2018 Chefchaouen, Tanger-Tétouan, Marocko

Vi fick en god frukost på vårat boende, standardfrukosten i Marocko med té, pannkaka, bröd, sylt och honung. Det som gjorde bättre enligt mig var att brödet var en baguette istället för den vanliga platta och runda marockanska brödkakan. Vi tog oss an den blå staden genom att vandra längs dess vackra trånga gator och trappor till medinans huvudingång och därifrån upp till torget och kasbahn mitt i medinan. De trånga vackra gatorna mot torget var fyllda av marknadsstånd där allt från halsband till lädervaror kunde inhandlas. Mitt resesällskap hittade några tjusiga gröna marockanska läderslipons som inhandlades efter en del provande. Jag köpte inget mer än några kylskåpsmagneter och ett armband men fick ett sug av att köpa en snygg axelremsväska i läder. Försäljaren ville ha 400 för den och det hade jag kunnat tänka mig betala. Dock var jag inte överförtjust just i själva remmen som jag tyckte var för smal för min smak. Jag får helt enkelt se vad jag kan hitta i Fez.
Till skillnad från Marrakesh så är det inte alls lika mycket förhandling i Chefchaouen. Man får ett pris och kan lämna ett rimligt motbud och se om de accepteras eller om man hittar en gemensam medelväg. Inte som i Marrakesh där man får ett helt galet pris och sedan måste lägga skambud för att lyckas fortsätta förhandlandet. Chefchaouen är också mycket lugnare och försäljarna tjatar inte på än på samma vis som i Marrakesh. Undantaget då förstås alla haschförsäljare kvällstid, finns även en del av dem i omlopp dagtid.
Vi besökte flertalet butiker och tittade in kasbahn i medinan innan vi fortsatte strosa längs de trånga gatorna österut. Det finns verkligen hur många fototillfällen som helst här och många instagramvänliga trappor och gångar för de som så önskar. Öster om medinan så fortsätter berget uppåt och för de resenärer som har tid och ork, kan gå en trettiokilometers runda upp i bergen. Från berget rinner också en bäck som forsar fram i små fall och ger ett avkopplande ljud.
Det blev en hel del fler butiksstopp innan vi åter letade oss tillbaka till medinans mitt. Mitt resesällskap köpte en berbisk matta av en glansögd berb som ville ta lite väl mycket av vår tid i anspråk enligt mitt tycke. Efter mattinköpet blev det inköp av armband av en hantverkare. Mycket av smyckena här pryds av Fatimas hand. Symbolen med ett öga i mitten av en hand som inte bara används inom islam utan även återfinns i kristendom, juddendom och andra religioner. Symbolen som ska skydda mot olycka och ”det onda ögat" sägs kunna härledas bakåt ända till rikena i Mesopotamien.
Det blev en sen lunch på en takterrass som överblickade torget och medinan. En välkommen paus i letandet efter roliga varor i diverse butiker. Vi gick efter lunchen sedan vidare västerut genom medinans vackra blåa byggnader och butiker tills vi kom ut i den modernare delen av staden. Därifrån gick vi åter till busstationen för att köpa biljetter för söndagens resa till Fez. Hade vi vetat att det låg ett återförsäljningsställe bara utanför vårat boende så hade vi inte gått de tre extra kilometerna i branta backar iklädda flipflops. Vi vilade sedan en stund på rummet och hämtade våra nytvättade kläder som vi lämnade i på morgonen.
Ytterligare försäljare av hasch kantade sedan gatorna när vi efter nio på kvällen letade oss upp till medinans mitt för kvällsmåltiden. Vi hittade en mysig restaurang med takterrass och jag beställde kött och couscous. Rätten var såklart tillagad i tajinkruka och var väl helt okej. Men jag hade verkligen velat ha lite starkare kryddning eller någon stark sås. Förutom oss så fanns det på terrassen två andra sällskap. Några äldre spanjorer som tagit med sitt egna vin och fyra unga holländskor som tagit tillvara på kvällsförsäljningen och satt och rökte på. Lite udda minst sagt på vad som verkade vara en lite bättre restaurang. Men kanske inte så udda då oppositionspartierna i landet yrkar för en legalisering av drogen och mer eller mindre alla (i alla fall berbiska män) verkar puffa på.
På söndagen följde vi istället för butikerna den forsande bäcken till medinans östra ingång. Vi strosade omkring och besökte fler butiker och det inhandlades bland annat rökelse, rosvatten och arganolja. Lunch tog vi på ett ställe på torget där vi i väntan på maten upptäckte att de la mer jobb på att få in gäster till restaurangen än service till de som satt sig. Det hade varit så underbart gott med en kall törstsläckande öl i det varma solskenet, likt det kvällen innan varit gott med ett glas vin till maten. Det är verkligen en brist här då jag tycker att ett glas förhöjer njutningen. Kanske blir landet mer moderat så småningom, så de som vill njuta av ett glas inte är förpassade till mörka källarpubar. För såna fanns även här i Chefchaouen och det är inte bara turister som besöker dem.
Chefchaouen har varit en fest för ögonen. De vackra byggnaderna, smala gatorna och trapporna samt den blå färgen tillsammans med alla färger på varor och mattor till försäljning har gjort ett bestående intryck. För mig känns det som att två dagar i den vackra blåa medinan är tillräckligt och vi lämnar nu Rifbergen för att bege oss söderut mot Fez.

Tr
Senast aktiv - från Kalmar, Kalmar län, Sverige