Terrance and Phillip

tisdag 13 november 2018 Fès, Fès-Boulemane, Marocko

Våran riad i Fès hade lika oanspråkligt yttre som det hade ett dekorerat inre. Första kvällen i Fès hann vi inte med mer än att checka in på Riad Verus och ta oss en kort promenad till porten till medinan där vi åt marockanskt. För första gången var maten kryddad och betydligt godare än på de tidigare platser vi ätit på, Thamis tror jag det hette och det rekommenderas både på vår riad och på Tripadvisor.
Vi började vår heldag i Fès med frukost på riaden. Istället för standardfrukosten så fick vi soppa, toast, fruktsallad och en kaka. Lite gott med något annorlunda men samtidigt gillar jag pannkakan. Vi letade oss ut i medinan längs en av huvudgatorna genom marknadsstånd och butiker. Vårat mål var att ta oss till garveriet i nordöstra medinan för att både titta och köpa lädervaror. Vi stannade till och tog en té på en terrass, men vädret i Fès är molnigt och inte lika vart som vi hade det i Marrakesh och uppe i Chefchaouen i norr. Skönt ändå att vila lite från alla intryck från försäljarna i medinan. De var inte heller här lika enerverande som de var i Marrakesh.
När vi närmade oss garveriet så kände vi hur det luktade fis i denna del av Fès…Vi gick in på ett ställe markerat med 10 utanför då vi läst att vi därifrån skulle få bäst utsikt över de olika karen där lädret färgades. Vi fick varsitt knippe mynta att ha under näsan för att mildra stanken från arbetet med att färga lädret. Förutom en terrass där vi kunde skåda arbetet så var det också en butik. Jag hittade en väska som jag ville ha med fler förvaringsmöjligheter än den jag tidigare tittat på i Chefchaouen för 400 kr. Tolvhundra började försäljaren med som utgångsbud, mitt motbud var 600 och inte en krona mer. Tillsist gick han med på mitt pris och jag gissar att jag gjorde en bra affär då kassörskan inte var glad när jag skulle betala och hon fick reda på hur mycket. Kanske hade prisförhandlaren en amullet med fatimas hand på sig för han fick definitivt onda ögat.
Mitt resesällskap ville stanna kvar och prova lädersandaler och vi bestämde oss för att träffas igen på riaden några timmar senare. Detta då hon gillar gå och titta på alla möjliga varor medan jag kände mig lite trött och ville tillbaka och vila. Anledningen till tröttheten var att jag fått tag på allegitabletter för att lindra den rinnande näsan och kliande ögonen. Så vi skildes åt och i efterhand var det ett riktigt uselt beslut.
Istället för att gå tillbaka samma väg så tog jag beslutet att gå söderut och sedan svänga upp mot väster för att komma tillbaka till gatorna i väst där det är fler butiker och där riaden låg. Jag försökte med hjälp av maps.me navigera mig framåt men det var en labyrint och gps-signalen försvann titt som tätt. Nästan överallt stod det unga män också som ville ta med mig till någon restaurang eller leda mig rätt mot betalning. De hävdade hela tiden att vägen framåt var avstängd och att de skulle hjälpa till. Det fanns i denna del av medinan inte speciallt gott om folk och tillsist hade jag gått så mycket i cirklar och fel att jag bestämde mig för att gå rakt söderut till en av portarna till medinan för att sedan leta mig rätt.
Väl fär gav jag mig in i medinans labyrint igen men möttes återigen i de trånga gatorna av killar som ville visa vägen eller hävdade att vägen framåt var avstängd. Frustrerad gick jag tillbaka till porten för att ta en taxi. Vi hade sedan tidigare pratat om att köpa vin och jag tog taxin till Carrefour och inhandlade lite marockanska viner och några öl. Tog sedan taxi tillbaka till de kända områdena i väst och gick tillbaka till riaden och öppnade mig en öl. Så gott efter att ha gått omkring i evighet i labyrinten och hela tiden mött på marockanska unga killar som hävdade att vägen var avstängd och stt de mot betalning skulle visa rätt väg.
Jag var tillbaka på riaden tidigare än vi bestämt men kort därefter kom mitt resesällskap också tillbaka. Hon hade haft en liknande upplevelse och utsattheten var värre då hon gick ensam. Som tur var hände inget mer än att hon kände ett stort obehag. Men vi skulle definitivt hållit ihop och inte vandrat omkring själva.
Vi spenderade den tidiga kvällen på rummet över lite vin och snacks. När klockan var halv nio så bjöd riaden på kvällsmat och vi fick en massa småtallrikar med gott som alla gäster delade på. Med de andra gästerna satt vi sedan och snackade på takterrassen. Två hundvalpar fanns däruppe liksom två sköldpaddor som gästerna kunde leka med. Vi gick till sängs vid midnatt och bokade hotell i närliggande Meknes kommande natt. Vi kände oss båda väldigt klara med Fès och Meknes är mindre och ska vara lugnare.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige