The Imperial March

onsdag 14 november 2018 Meknès, Meknès-Tafilalet, Marocko

Vi tog tåget från Fès till Meknes efter lunch och från stationen i Meknes en taxi till medinan där vi hade vårat boende bokat på en riad. Städerna ligger bara en 45 min tågresa emellan men med taxi, tågförsening och lite framförhållning tog det 2 1/2h från dörr till dörr. Framför en av medinans ingångar så ligger det ett torg som är lite av en lightversion av Marrakeshs Jemaa el Fna. Någon apa, en struts, ett par hästar och ormar fanns alla där till besökares förtjusning. Känns inte direkt som något liknande kan få genomslag på ett torg i Skandinavien.
Vi tog oss över torget och in i medinan till vår riad som låg precis i början av den gamla stadsdelen. Vår riad, Riad Bahia, var verkligen jättefin och rekommenderades överallt. Efter incheckningen och lite vila så tog vi oss ut i medinan för en sen, lättare lunch. Shawarma med pommes och lite sallad blev det på torget där vi tittade in porten till palatset och på människorna som stannade till hos strutstanten, ormtjusarna och de andra djurhållarna. Vi gick sedan i medinan i jakt på ingenting och det var med ingenting vi sedan lämnade medinan. Hela försäljningen var mer riktad mot lokalbefolkningen än i de andra souker vi besökt. Det var mest kläder, husgeråd och skor som såldes även om det fanns några butiker som sålde det Meknes är känt för i Marocko, metallföremål med inhamrat silver. Efter en del kringströvande där vi hittade en väldigt färggrann port med tillhörande gata så gick vi tillbaka till riaden. Dagen var vigd åt avkoppling och mitt resesällskap besökte hammamen som fanns i riaden. Där blev hon både skrubbad och masserad med olika oljor. Jag valde det latare alternativet med en dusch, vila i sängen och en kall öl. Vi var hur som helst båda nöjda efteråt.
Vi hade läst oss till att den bästa maten i staden inte serverades på de små restaurangerna utan på de olika riaderna. Vår riad rekommenderades som en av de bästa i staden och vi beslutade att göra det enkelt för oss och äta på vårat boende. Som förrätt med bröd fick vi in tre olika röror, en linsröra (väldigt lik dal i indien/pakistan), en röra på aubergine och en på paprika. Alla tre mycket välsmakande och till huvudrätt fick vi in kefta (köttbullar) och en tajin med couscous och kyckling. Tajinen smakade som de flesta andra och var inget speciellt men keftan var kryddig och god. Efter den sena måltiden drog vi oss tillbaka till rummet för en flaska vin och planering av resten av dagarna i Marocko.
Vi startade dagen lite tidigare än vanligt med frukost redan klockan nio. Vår plan var att ta en grand taxi någon kilometer norrut mot staden Moulay Idriss, sedan gå till den romerska ruinen/eller ta taxi och åka tillbaka så vi kunde hinna med 15.10 tåget mot Marrakesh. Denna plan hade nog varit omöjlig att lösa för att hinna med tåget. Istället hyrde vi en chaufför som körde oss runt för att sedan lämna av oss på tågstationen.
Resan norrut mot Moulay Idriss (som ligger en halvtimmes bilfärd bort) gick över bördiga kullar som förde tankarna till södra Frankrike och Italien. Fält för odling, olivlundar och vinodlingar avlöste varandra och hela landskapet var otroligt vackert. Romarna som hade en av de mest avlägsna städerna i imperiet här måste ändå känt sig som hemma.
Vårat första stopp var just den gamla romerska staden Volubilis. En tidigare bosättning fanns redan på platsen anlagd av karthager och berber men det var med romarnas ankomst den förvandlades till stad. Romarna förvandlade bosättningen efter deras egen standard och snlade tempel, bad, villor och ett forum. Under antiken kallades den romerska provinsen Mauretanien som var ett rike som annekterades kring 60 v.t. Antikens Mauretanien är inte att förväxla med nutidens land som ligger betydligt mer söderut i Afrika.
Vi vandrade längs ruinerna av hus och byggnader och fick se välbevarade mosaiker på byggnadernas golv. Några av kollonnerna liksom triumfbågen har restaurerats för att ge oss som besökare en upplevelse av hur bitar av staden såg ut förr. Jag som är väldigt fascinerad av antiken och romarriket speciellt njöt till fullo av att besöka denna antika ruin.
Romarna förde med sig sina gudar och tempel till platsen där de fick samsas med de lokala gudarna och kejsardyrkan. De ersattes sedan efter några århundraden av kristendomen förutom för de stadsbor som var judiska. Islam gjorde sin entré på slutet av 600-talet och staden införlivades sedan i Moulay Idriss rike. Vissa byggnader i staden stod kvar ända till 1700-talet då de föll ihop i samma jordbävning som ödelade Lissabon.
Efter att ha vandrat omkring i den sköna middagssolen i de romerska ruinerna letade vi oss tillbaka till våran chaufför som körde oss till staden Moulay Idriss. Staden är döpt efter barnbarns barnet till Mohammed som grundade den första dynastin i regionen. Samme man flyttade maktcentrat till Meknes men begravdes i ett mausoleum i staden som idag bär hans namn. Denna stad som ligger på en bergssluttning och till stor del består av vita byggnader är en viktig pilgrimsort för muslimerna i området. Det var först på 1920-talet som ickemuslimer fick besöka staden och först 2005 som de fick övernatta där. Till mausoleumet kommer man dock inte som ickemuslum fram till fortfarande. Vi vandrade lite omkring i denna pilgrimsort och åt lite lättlunch på torget. Grillade keftaspett och sallad i solskenet blev det och efter att ha tittat på människor en stund åkte vi tillbaka mot Meknes.
Från Meknes väntade sedan en 7 1/2h lång tågresa förbli Rabat och Casablanca ner mot Marrakesh i söder. Det tar sin tid att resa runt i landet men samtidigt är det kul att ha besökt vissa städer som inte ingår i de vanliga turisternas rutter. Meknes var trots sin gamla status som huvudstad kanske inget måste, men det var betydligt enklare och billigare att ta sig därifrån till Volubilis och Moulay Idriss än från det närliggande Fes. Nu har vi bara några dagar kvar på resan och vi är mer sugna på att spendera dem vid havet än i det turistfrossande Marrakesh. Vi får se hur vi löser de sista dagarna i landet.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige