Back with another one of those block rockin' beats

torsdag 15 november 2018 Marrakech, Marrakech-Tensift-Al Haouz, Marocko

Efter sju och en halv timmar av tågresande så var vi tillbaka i Marrakesh där vår resa tog sin början. Klockan hade blivit tio på kvällen när vi kom fram så vi åt en burgare på stationen innan vi tog en taxi till Jemaa el Fna. Att komma tillbaka på torget bland åsnor, apor, ormar, krämare och turister kändes lite välkomnande. Efter två veckor har vi lärt oss de bästa sätten här att komma undan försäljare och kryssa fram mellan människor, mopeder och åsnor på de trånga gatorna. Vi gick över torget till gränden som nu var välbekant där Riad Dihya ligger. Vi tog samma boende som tidigare i Marrakesh då vi trivdes där och de var väldigt trevliga som jobbade där.
En skön natts sömn och en stadig frukost senare gav vi oss ut igen i medinan i Marrakesh. Vi har under våra besök i staden endast hållit oss i de gamla delarna med alla marknader och sevärdheter, men vi har passerat igenom de nybyggda mer eleganta kvarteren med stora hotell, exklusiva märkesbutiker, nattklubbar och casinon. Men inget av det har känts aktuellt för vår resa utan vi har velat bo i de äldre delarna. Enda problemet med det är att man efter en tids vandring blir trött i huvudet av alla intryck.
Vi spenderade dagen med att leta efter lite fint att ta hem, jag var ute efter en läderinbunden anteckningsbok och när vi tillsist hittade en så ville försäljaren ha 300 kr för den. Den var inte alls lika fin som den jag tittade på för nästan två veckor sedan. Så när jag inte fick ner priset mer än till 150 kr så gick vi vidare. Skillnaden mellan Marrakesh och de andra städerna är att man överallt behöver förhandla om priset men i Marrakesh är försäljarnas utgångspris helt galet överdrivna. Det är väl just därför att de många gånger kan få ett överdrivet slutpris på varan också.
Vi gick därför till Ensamble Artisanal där jag tittat på den läderinbundna boken tidigare och där fick jag den som gåva av mitt resesällskap. Mycket nöjd och glad blev jag över detta samtidigt som de även stämplade in mitt namn i lädret. Klockan hade nu passerat lunch så vi begav oss till en av gatorna i närheten av vår riad för lunch på en mysig restaurang som vi besökte förra gången i stan. Tyvärr hade den inte öppnat så vi fick ta restaurangen jämte istället där det för dagen tog lång tid att få vår mat. Vi var inte stressade men ville ändå ha god tid på oss då vi skulle hämta vårt bagage och åka till tågstationen igen. Vi hade nämligen bestämt oss för att åka till havet och staden Essaouria våra två sista dagar. Så med magarna fulla, bagaget på ryggen hittade vi en taxi som körde oss för 40 kr till stationen. Det är också skillnaden mellan Marrakesh och de andra städerna  ingen i Marrakesh kör på taxameter utan allting är en förhandling där utgångspriset är otroligt överdrivet. 100 kr vill många chaufförer ha för att köra vad som med taxametern hade kostat en tia.
Väl vid stationen så gick vi in och löste två biljetter med klockan trebussen till Essaouria. Denna gång var det inte CTM utan [email protected] som ordnade transporten. När vi satt ombordstigna såg vi en skäggig pundare till australiensare som också skulle med bussen. Vi hade pratat lite med honom på riaden i Fès där han berättade att han jobbade med att guida turistturer till cannabisfälten utanför Chefchaouen. Han sa också att det var på Riad Baraka han jobbade och eftersom det var samma riad som vi inte fick bo på låtsades vi som inget. Men han sa också att han reste runt med sin syster och vem kom då inte jämte honom för att lägga ombord bagaget på bussen om inte tjejen som inte lät oss bo på ovan nämnda riad i Chefchaouen. Som tur är så bor de inte på samma boende som oss i Essaouria för det blir ingen snäll recension jag kommer skriva om Riad Baraka sen.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige