The sea was angry that day, my friends

fredag 16 november 2018 Essaouira, Marrakech-Tensift-Al Haouz, Marocko

Vi kom till kusten och staden Essaouria igår vid sex på kvällen. Otroligt skönt att känna doften av hav igen efter att först ha bytt det bördiga norr mot det sandiga Marrakesh. En kort promenad från stationen låg vårat hotell mitt i stadens medina. Essaouria är liksom flera andra platser vi besökt upptaget på UNESCOs världsarvslista. Vi har faktiskt bockat av sju av Marockos nio platser upptagna på världsarvslistan. Medinan i Marrakesh, Rabat, medinan i Fez och även den i Meknes, Aït Benhaddou, Volubilis och nu Essaouria.
Vi installerade oss snabbt på hotellet och beslöt oss samtidigt för att stanna till lördag. Resan åter till det kalla nord går först på kvällen på lördag så vi kände att vi hellre ville hänga i en lugnare stad än i Marrakesh de sista dagarna. Vi kommer ändå få några timmar till i Marrakesh på lördagen om vi känner för att shoppa igen. Samtidigt så finns samma varor här liksom i de flesta medinor, läder, skor, kaftaner, porslin, arganolja osv osv. Hasch säljs också såklart, har aldrig varit någonstans tidigare där man bara att gå får flera erbjudande till inköp bara av att gå några meter. I Essaouria har de dock gjort sig lite mer besvär och säljer även bakverk med hasch. Det tar sin tid att bli av med dessa försäljare då ett nej inte accepteras. Ögonkontakt är verkligen det sämsta man som turist kan ge någon här, då är de direkt framme och vill sälja någonting och ger sig inte i första taget. Detta kommer jag definitivt inte sakna med att åka hem.
Vi tog det rätt lugnt igårkväll och gick omkring lite, åt en kebab och avslutade kvällen med att dricka vår sista flaska vin. I Essaouria kan man köpa öl och vin på de flesta restauranger då många av turisterna som är här har letat sig norröver från Agadir.
Idag har vi gjort staden, shoppat och ätit gott. Jag fixade på morgonen biljetter åter till Marrakesh på lördagen och sedan tog vi en pastalunch. Vi är båda ganska trötta på marockansk mat nu och tajin i synnerhet.
Staden har vackra befästningar som använts som bakgrund i Game of Thrones. Vågorna slår hårt både mot befästningarna och klipporna i havet utanför. Staden är känd som ”afrikas blåsiga stad" så även om det finns en inbjudande strand så är det få som badar. Vågorna lämpar sig mer för surfing och kitesurfing än för bad. Nere vid hamnen ligger det fullt av blåa fiskebåtar då fiskerinäringen här är högt levande. Helt enkelt en väldigt mysig, lugn och naturskön stad. Med lugn menar jag med marockanska mått mätt och försäljarna är ju som jag skrev ovan.
Vi har bara njutit här och avslutade kvällen på en restaurang nere vid torget som vetter mot havet. Det blev grillspett, sallad, pommes och mintté. Jag fick mig även en creame caramell till efterrätt vilket var år och dar sedan jag åt sist. Det söta minttéet har jag fått smak för här även om det ibland tillochmed är för sött för mig.
Vi shoppade även lite under dagen och jag hittade några roliga souvenirer samt tallrikar som min syster önskat att jag köpte med mig. Imorgon efter frukost tar vi oss åter till Marrakesh (senare bussar var fullbokade) och hänger där några sista timmar innan hemresan. Det har verkligen varit en toppenresa och många minnen att bära med sig har jag fått. Jag skriver ett avslutande inlägg imorgon också med en sammanfattning och lite tips.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige