Reflektioner och iakttagelser

lördag 17 november 2018 Huai Yang, Prachuap Khirikhan, Thailand

Att byta miljö och kanske särskilt för en lite längre period får mig att reflektera över likheter, olikheter, självklarheter och annan sorts problemlösning än hemma. Jag tänkte dela med mig av några reflektioner som förmodligen inte är till någon nytta för någon.

Varje kossa har sin egen häger här, endera i närheten eller på ryggen. En stor, iskall öl blir ljummen på under 10 min. Servetter upplöses direkt vid beröring och volymen på en ihopknycklad servett är mycket nära noll. Man kan svettas mellan fingrarna. Har man bara tillräckligt långa rep kan ett flak lastas flera gånger sin egen bredd, på höjden. Stå-toalett eller sitt-toalett - så länge man får gå spelar det inte längre någon roll. Man föredrar att hänga upp sin bikini på tork i skuggan eftersom den blir för varm i solen. De största utmaningarna vi hittills har stött på är att kränga av sig kläderna, då de sitter som klistrade på kroppen. Husdjur är non-optional. Dagar utan strömavbrott har vi lärt oss att uppskatta. En pool eller ett hav svalkar inte alltid. Beställer man ”thai spicy” resulterar det ofelbart i en publik som på avstånd står och fnittrar och väntar på ens reaktioner. Svenskar använder mycket salt i maten. Havets brus är inte enbart avkopplande utan dånet gör ibland att man måste kommunicera med teckenspråk. Bra internet och bra media-anläggning på semestern är toppen (M tog med Apple-tv). Att svettas, vara insmord i solskyddsfaktor och lösa korsord är en dålig kombination. Att vända sig bort från sitt eget knä när man dricker är att föredra för att undvika att kondensen rinner rakt ned i knät. Japp, ”rinner” var korrekt val av ord.

Magnus har fått så mycket kvalitetstid med sin fru att han tycker att hon är kul mest hela tiden (hjärntvätt). Vi skrattar, slumrar i skuggan, upptäcker mat, fuldansar, läser tegelstenar, badar massor, planerar nästa semester, löser korsord, kastar boll, spelar kort och frågespel, diskuterar regeringsbildning, jagar ödlor/står på stol och pekar ut dem, åker på utflykter och har serie-maraton om kvällarna.
Kort sagt så vilar vi upp oss efter det tuffa år som har varit.

Linda Henriksson