17 november: Härlig dag Queenstown!

lördag 17 november 2018 Queenstown, Otago, Nya Zeeland

På lördagsmorgonen gav vi oss av mot Queenstown efter frukosten. Den tidigare prognosen för dagen hade varit regn, men den hade nu ändras till molnigt och himlen sprack upp, vilket kändes hoppfullt. Efter ca 2 h bilfärd började vi få den fantastiska vyn med de branta bergen och vägen började slingra sig utmed sjön Wakatipu. När vi började närma oss slutet av sjön stannade vi till vid en rastplats med en fin vy över de vackra omgivningarna. Där åt vi vår medhavda pastasallad med mozzarella och lufttorkad skinka, vilket smakade extra gott ute i det fria...
Efter det körde vi vidare mot Queenstown. På vägen gjorde vi ett kort stopp vid huset vi hyrt i området Frankton. Efter det åkte vi vidare till Queenstown. Solen värmde skönt när vi klev ur bilen. Efter att precis ha lämnat öde trakter bakom oss blev jag som vanligt förvånad över att det fullständigt kokade av liv när vi kom in i Queenstown. Vi möttes nästan direkt av en mängd löpare, som sprang förbi oss, vilka deltog i ett internationellt maraton. Strax efter såg vi mycket folk som hade samlats runt en underhållare som bla jonglerade. Vi blev även  förvånade när vi såg att han var svensk! Vi var sedan fikasugna och passade på att besöka vårt favoritställe ”Pentagonia” alldeles intill. Vi köpte nybakade strutar med underbar glass doppade i rinnande choklad. Mums!
Efter det tog vi en promenad genom centrum där det stod försäljare och sålde allt från hantverk, foton, smycken till mössor och brända mandlar. Jag köpte några bilder från en lokal fotograf och även ett varsitt halsband till Vilma och Ellen i julklapp i stenen ”greenstone” plockad från Nya Zeelands västkust. När vi kände oss nöjda åkte vi för att handla mat och sedan åkte vi vidare tillbaka till huset för att laga middag. Vyn från balkongen, från allrummet och köket, var fantastisk med sjön och bergen i bakgrunden!
Vi började äta lite ost och kex och fortsatte sedan middagen med bla lamm, klyftad potatis och kamura(nya zeeländsk sötpotatis) och sparris, vilket var jättegott!
Efter det var vi alla trötta efter en härlig dag och la oss för att sova...
Per hade nu kommit tillbaka till San Fransisco igen och hade där sovit på hotell under natten. Luften hade nu tyvärr blivit så dålig pga skogsbränderna även här, att alla rekommenderades att hålla sig inomhus, varpå Per under dagen fick hålla sig på hotellet tills det var dags att åka till flygplatsen. Framåt kvällen avgick flyget tillbaka mot Auckland...