Kuriosa

onsdag 21 november 2018 Huai Yang, Prachuap Khirikhan, Thailand

Förkylningen är ett faktum. Ögon och näsa rinner ikapp och förkylningsastman är störande. Det är skönt att vi inte har något mer inplanterat innan vi på Lördag lämnar Huai Yang, så jag kan vila.
Imorse vaknade vi till havets dunder, det blåser lite mer och vågorna är högre och vildare. Se om ni kan hitta Magnus i bilden.
Vi käkade vår frukost och åkte till apoteket för inköp av salva mot mygg-klådan och en inhalator. Himla skönt att inte behöva besöka någon läkare för det.
På förmiddagen drog vi till Tims och fick oss en varsin massage. Vi bokade in oss på en hel genomgång på Fredag. Då ska t o m Magnus ta manikyr och pedikyr. Det är ju sista chansen.
Lunch blev det på Kobs och Magnus tog en biffsallad ”så stark att det var på gränsen till smärtsamt”. Den ser ju rätt så oskyldig ut. Själv tog jag kyckling med cashewnötter och blev återigen besviken. De verkar laga den rätten med en tomatbaserad sås här i byn. Jag vill ju ha den med sojabaserad sås...? Jag drack dock en väldigt god ananasshake - krossad is och färsk ananas.
Utöver det blir det mest till att läsa böcker, vila och tvätta idag.
Det går inte mycket pengar här.  Vi äter ute två gånger om dagen, ofta med en förrätt och nästan jämt med en varsin stor stark och vi håller oss lätt under 1000 BHT/dag, dvs ca 280 kr. Det är lätt att leva bekvämt här.
Jag nämnde ju i tidigare inlägg att thailändarna packar det mesta på sina pick-ups. Här hann vi faktiskt med att ta en bild på plaststolar, staplade på höjden. Vi har också sett hur man packar frukt, boskap, betong/cement och ett helt gäng med människor på flaket. Det är bara fantasin som sätter gränser för vad man kan använda ett flak till.

Linda Henriksson