18 november: Wanaka, Cromwell och Arrowtown!

söndag 18 november 2018 Wanaka, Otago, Nya Zeeland

På söndagsmorgonen tog vi en lugn morgon. Strax efter kl 9 ringde Per och berättade att hans plan från Auckland nu hade landat i Queenstown. Några minuter senare mötte jag och barnen upp honom på flygplatsen.
Vi åkte sedan och hämtade upp mamma och pappa och styrde bilen mot orten Wanaka. För att komma dit fick vi följa serpentinvägar upp på berget och fick där en vidunderlig utsikt över landskapet. Prognosen för dagen var regn, men just nu hade vi ganska klart väder med sol, vilket vi var glada för!
När vi kom fram till Wanaka stannade vi till vid Wanakasjöns strand och njöt av den mäktiga vyn med bergen som reste sig i bakgrunden och kontrasten med de nyligen utslagna gula blommorna som växte på stranden. Vi intog vår medhavda lunch vid en lekplats i närheten, där barnen också kunde leka. Efter det besökte vi ett av de mest fotograferade träden i Nya Zeeland, vilken växer mitt ute i Wanakasjön. En liten andfamilj med små ungar simmade även in i bilden, vilket gjorde den ännu vackrare.
Efter det åkte vi upp mot lake Hawea, vilken av vissa anses vara Nya Zeelands vackraste sjö, med sitt klara, klarblåa vatten. Vi stannade först till vid en utsiktsplats och sedan körde vi ned på en av stränderna, där det växte hav av gula blommor och där det vid vattenbrynet låg mängder av små flata små stenar, vilket direkt fick oss att börja kasta macka, vilket alla tyckte var kul.
Vi åkte sedan vidare till den gamla guldgrävarstaden Cromwell som ligger i området Central Otago. Landskapet ändrade nu lite karaktär till ett lite mer torrt klimat, vilket var gynnsamt för vinodling, vilket vi kunde se på alla de odlingar som klädde fälten.
Väl framme i Cromwell åkte vi ned mot de äldre delarna av staden, där vi möttes av små charmiga gamla hus som låg in intill sjön. Några hus var öppna bla konstgallerier, utställningar från äldre tider och en inredningsaffär som vi besökte. I butiken såg vi bla svensktillverkade handdukar av märket ”Eklunds”, vilket var lite kul. Vi åkte sedan vidare söderut och körde längst med en flod som låg vackert nedsänkt som i en ravin mellan bergen. På ett ställe utmed floden fanns det lämningar från gulrushens gulddagar, med café, guldvaskning och information om vinodlingar etc, men det var tyvärr stängt... Vi fortsatte därför vidare och nådde Arrowtown ca 20 minuter senare. På vägen började det snöa (!), vilket förklarade varför vi hade tyckt att det började bli lite kallt...
Väl framme i Arrowtown stannade vi till på restaurangen ”the Fork and the Tap”, vårt favoritställe, och vi blev väldigt glada då vi lyckades hitta ett ledigt bord. En äldre man med långt vitt skägg besökte restaurangen, liksom han gjort de senaste gångerna vi varit där... Efter en efterlängtad kopp kaffe och en god middag med hamburgare och pizza, gick vi en promenad i den charmiga lilla stan’ Arrowtown.
Vi åkte sedan tillbaka till vårt hyrda hus i utkanten av Queenstown. Vi såg då att bergen hade klätts i snö, vilket kändes lite lustigt då sommaren börjar närma sig...
Efter att ha lämnat av mamma, pappa och barnen, åkte jag och Per för att handla mat. Väl hemma igen fikade vi tillsammans med bla glass, ost och kex innan vi, trötta efter en härlig dag, gick och la oss. Per hade några timmar att ta igen, eftersom han inte hade lyckats somna på flyget...