Måndag 19 till onsdag 21

onsdag 21 november 2018 Brooklyn, New York, USA

B: Måndag: Idag hade vi bara en kort körning, ca 3 timmar och jag körde hela tiden. Det började regna och det blev väldigt dålig sikt. Vi kom fram till Stroudsburg redan vid14-tiden. Hittade ett trevligt ställe, Perkins, där vi tog kaffe och sötsaker (de hade eget bageri). Vi kollade hotell för natten och bestämde oss för att sista natten före New York ta något lite finare boende. Holiday Inn Express blev det och det låg 3 minuter från kaffestället. Vilket rum vi fick! Jättestort och med jacuzzi. Naturligtvis njöt vi av den med var sitt glas vin på badkarskanten. Dessutom fanns det inomhuspool och gym, vilket jag inte var sen att använda.
Tisdag morgon packade vi om våra väskor och gick ned till gymmet och vägde vårt bagage. Var lite oroliga att vi hade övervikt men det verkade som om vi höll oss innanför de kilon vi får ha.
Idag fick Eric köra för redan nu började förstäderna till New York-området och det var intressant att se hur bebyggelsen ändrades. Lite finare och mer välvårdade hus. I städernas centrum var det fler butiker och mycket folk i rörelse.
Vi hade lite problem att få vår GPS, Albena, att gå med på att ta vägen över Staten Island till Brooklyn, där vi hyrt rum, och inte upp på Manhattan genom hela New York.
Men vilken trafik och vilken tid det tog innan vi var på rätt gata. Väldigt spännande att få se vårt boende, som var en privat lägenhet. Men vi blev glatt överraskade och nöjda och det hängde ett kuvert på dörren till Eric Lund med portkoden, så vi kunde komma in fastän vi var där betydligt tidigare än vi hade bestämt. Vi plockade in bagaget och så åkte vi mot flygplatsen för att lämna ifrån oss bilen. Det var om möjligt ännu värre trafik nu. Det är inte så enkelt att lämna tillbaka hyrbil. Konstigt nog tog damen som kollade upp bilen ingen notis om några skavanker som ”uppkommit” under resan. De räknar troligtvis med lite ”svinn” efter sjuveckorsuthyrningar.
När det väl var ordnat var det en sådan lättnad att allt gått bra, både här i New York och alla mil vi kört, så jag började faktiskt gråta……
Bestämde oss för att åka in till självaste centrum och Times Square. Nu var utmaningen att hitta rätt tunnelbana, köpa biljetter (vi köpte ett 7-dagarspass trots att vi bara blir här till fredag).
E: Vi gick gata upp och gata ner någon timma och trängdes med alla andra innan vi med hjälp av hyresvärden Nate per sms fick reda på vilka linjer vi skulle välja och till vilka stationer. Vi träffade Nate som visade sig vara en trevlig typ som själv skulle resa till Gainesville i Florida för att träffa sin son under thanksgivinghelgen.
Onsdag: Vaknade tidigt och gick ned på gatan och köpte frukost. Två kaffe, ”Burrito Tijuana” och ”Western  omelette”, som lagades på momangen och som vi fick i formar. Det visade sig att det var väldigt mycket mat vi så vi delade på omeletten på morgonen och burriton på kvällen. Mycket fräscht och gott!
Vi kom iväg i hyfsad tid och första målet var Brooklyn Bridge som vi skulle gå över, men just denna morgon hade något hänt och det var minst tio polisbilar och gulsvarta band som hindrade oss från att gå upp på bron. Vi tog subway tillbaka till Manhattan och började promenera från 40:e gatan ner till 30:e där vi kunde gå upp på High Line; den gamla järnvägen som rustats upp med trädgårdsodlingar och ett långt promenadstråk. Vi gick senare in på ett mysigt café, Kobricks från 1920, innan vi gick in på Chelsea Market en stund. Därefter traskade vi vidare ner till området kring One World Trade Center och blev imponerade av den nya ”Oculus”, ett jätteköpcenter under jord. 1445 fick vi tillgång till nya skrapan och spenderade drygt två timmar där. Väldigt tjusig utsikt trots att det mulnat på lite så vi inte såg så långt som man kan göra.
Därefter återstod inget mer idag utom att hitta hem igen. Som tur är går linje J ända från Fulton Street till Kosciuszko Street som är vår hemmastation. Vi såg tre gamla långfilmer från 1937-1950 i rad på TCM-kanalen. Jag har för tillfället tröttnat på CNN och Fox News.
Enligt min iPhone blev det 20963 steg idag – inte så illa.

Eric Lund
Senast aktiv - från Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Siv Nerlich

Dagarna ni upplever i New York är mycket långt ifrån det lugna livet som vi lever i Karlsborg. Intressant att följa er och stor kram från oss.

Postat av Hasse

KUL. Missa inte NYC Grand Central Station.Mäktigt.Här blir det fika i eftermiddag på Nymans. Exotiskt så det förslår,,,Ha gott och välkomna till Sverige på lördag ,har jag förstått.CVX

Postat av Eric

Hans, vi var på Grand Central idag. Pampigt värre! Däremot nappar vi inte på Radio City Hall - biljetterna till julshowen kostar USD 240 styck...

Postat av Eric

Siv, det ska bli skönt igen när det INTE händer en massa saker!