Torsdag 22 november

torsdag 22 november 2018 Brooklyn, New York, USA

B: Idag är en speciell dag. Mijas dotter Leah fyller 10 år. Grattis kära Leah. Vi har pratat på facetime och vi skall ses den 30 december i Göteborg.
Idag är Thanksgiving day här och det är en stor högtid. En parad avgår från Central Park utefter 7:e Avenyn. Denna parad har avgått varje thanksgiving sedan 20-talet och anordnas av varuhuset Macy.
Våra ”grannar” på boendet kom vid 4-tiden inatt från Illinois och redan kl 06.00 lämnade de huset för att komma i tid till paraden. Vi ville inte vara sämre – vi hade ju sovit hela natten – och skulle försöka komma iväg vid 8-tiden. Vi blev lite försenade för frukoststället öppnade först åtta och vi tyckte det var bra att ha något i magen innan vi gav oss iväg på detta äventyr. Det var -7 och en väldigt hård vind (så att det enligt yr.no kändes som -15) men solen sken och värmde lite. Tunnelbanor är bra bara man vet åt vilket håll man ska och trafiken är minimerad på helgdagar osv. Efter några byten och lite fram och tillbaka klev vi ut på 42nd St och fick höra en orkester med säkert flera hundra deltagare, några enorma, uppblåsta ballongfigurer och lite mer. Så mycket folk!! Det gick inte att komma fram någonstans så vi bestämde att avsluta paradtittandet. Vi ville gå söderut mot Battery Park där vi skulle ta färjan till frihetsgudinnan och Ellis Island. Men flera hundra poliser stoppade oss (och andra) och vi valde att gå ner i tunnelbanan igen (där det även var varmare) för att ta 1:an till South Ferry.
E: Biljetter till färjan hade vi bokat hemifrån och vi hade tid kl 12.00. Vi kom dit vid 11 och fick gå ombord direkt. Först var det lika rigorös säkerhetskontroll som vid flyget. Vi klev av vid Frihetsgudinnan och gick runt henne och trotsade isvindarna som svepte över ön. Fortsatte sedan till Ellis Island. Nu var det dags för varmt kaffe och tilltugg. Vi stannade i över fyra timmar på Ellis. Mycket intressanta öden och äventyr var dokumenterade och vi såg bl a en gripande film om några av de miljontals invandrare (de flesta européer) som tog sig hit från elände och förtryck.
Vid 16 tog vi oss till Manhattan igen och hittade rätt subway som transporterade oss till Grand Central. Det är en gammal järnvägsstation som rustades upp på 80-talet och nu är en av stadens största turistattraktioner. Gissar att minst hälften av besökarna inte skulle någonstans utan bara beundrade det tjusiga taket bl a. Vi gick upp på gatan men eftersom det fortfarande var svinkallt beslutade vi oss för att åka hem. Hittade perfekt tunnelbanekombination direkt och hjälpte t.o.m. ett vilset japanskt par att komma rätt. Vi köpte burritos hos våra arabiska vänner tvärs över gatan och drack upp de sista dropparna vin.

Eric Lund
Senast aktiv - från Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige