Dag 11 - Cairns

onsdag 28 november 2018 Cairns, Queensland, Australien

Vaknade med huvudvärk som sedan fortsatte under större delen av dagen. Måste vara chocken av så mycket undervattensaktivitet i kombination m värmen o AC, som jag avskyr men som är helt nödvändig om man ska kunna sova, det finns ingen luft alls i  rummet som blir över 30 grader varmt annars. Man behöver inte ens en tunn kofta här om kvällarna! Så varmt är det!  Redan kl 9 när jag traskade iväg t affären var det 37 grader varmt. Hutlöst dyrt också!  Köpte mjölk, juice, yoghurt o 3 bananer för 120 kr. Bananerna kostade 35 kr/kg o EN avokado skulle de ha 21 kr för! Det är ju tur att jag har min gröt!
Sen blev det som planerat en lugn dag, försökte vistas vid poolen en stund medan jag väntade på tvättmaskinen (mitt livs första coin wash) men både jag och iPhone blev överhettade tämligen omgående fast telefonen inte ens var i solen. Poolen var varmare än vattnet i tvättmaskinen så där var det heller inte någon poäng att plaska omkring. Lyckades till och med bränna mig lite under den korta stund jag var där, trots att jag var insmord från topp till tå i 50+ solsås! Då är solen stark!nFörvånad över mig själv, brukar klara värmen bra men detta är i överkant.  Evakuerade mig först till mitt rum o sen till fikaborden under tak där det finns wifi o lite lugn musik. Hade en del fakturor o lite mail att ta hand om så det passade ganska bra. Då kunde jag också fixa till alla miljoner bilder jag tagit o ladda upp allt på Resdagboken. Lyssnade på en podd o sen var det dags att gå till Reef Teach, det föredraget jag tänkt göra innan dykningen. I drygt 3 timmar satt jag, som brukar ha svårt att sitta still met än 10 minuter, o lyssnade fascinerat o uppmärksamt på marinbiologen Gareth som höll en fantastisk föreläsning om revet. Han var underhållande, bjussade på sig själv och interagerade m publiken. Lyckans de studenter som har honom som lärare! Tänkte på skillnaden i mentalitet när jag som första person, i god tid som alltid, anlände och han så naturligt och intresserat konverserade mig. Hade det varit i Sverige hade det uppstått en pinsam tystnad istället. Också humorn i föreläsningen gjorde hela skillnaden istället f att bara rabbla fakta o visa tråkiga powerpoints gjorde sådan skillnad. Barriärrevet, som syns från rymden, är ca 2600 km långt o till ytan lika stort som Tyskland. Det uppstod i sin nuvarande form f ca 8000 år sedan när vattnet började sjunka. Otaliga är de varelser  som lever på revet o i en fantastisk symbios. 75 % av den marina mångfalden återfinns här. Fick veta mycket av det jag sett o undrat över de senaste dagarna o är verkligen glad att jag gick dit efter dykningen. Nu vill jag bara ut igen o få uppleva allt igen. Global warming och plastanvändandet är ett stort hot mot havet o ännu en gång blev jag påmind om att vi alla måste göra vad vi kan tex kring källsortering. Skövlingen av regnskog skapar fler cykloner o tropiska stormar, alla stora hot mot världens korallrev. Köp inte Brasilianskt kött, ät mindre kött o köp lokala råvaror så långt som möjligt. Undvik plast! Återvinn allt du kan!
Efter föredraget var jag omtumlad o kom på att jag inte ätit så jag gick till night market, det enda som är öppet efter 21-22.. Åt 2 vårrullar o några dumplings innan jag gick hem o laddade telefonen o konverserade Thomas en snabbis. Det var den dagen!

Tine Asplund
Senast aktiv - från Manilla, Metro Manila, Filippinerna