Kryzza lugnt del 1......

fredag 30 november 2018 tp. Hạ Long, Quang Ninh, Vietnam

Vi har varit i passningsskugga i tre dagar så nu kommer det tre dagar på raken......

Vaknar upp tidigt och tidigt fr......
08:00 hämtar vår guide oss på hotellet för den 4 timmar långa bussturen till Halong Bay och den 3-dagarskryssningen som vi bokat in oss på. En kul kille som heter Jimmy som på vägen berättar mycket om Vietnams historia, geografi och klimat.
Här där vi är nu i norra Vietnam har man som vi fyra årstider. I CAM Rahn och södra Vietnam där vi va igår har man två......sommar och regnperiod....
Hanoi har en stor flod som ringlar runt staden som heter Red River så därför betyder Hanoi "staden inom floden" och då är det givetvis Älvsborgsbron som skall in på lodrät 4......
Nååååå i alla fall.......

Framme i Halong Bay mönstrar vi på en av
V Spirit Cruises fartyg och vi drar nog en liten vinstlott för vi får en hytt akterut med balkong. Finns bara två stycken på fartyget så fru Fortuna ler mot oss under en för övrigt lite molnig himmel och därför är det givetvis Trisslott som skall in på vågrätt 5.......
Nååååå i alla fall.....

Lunch i kopiösa mängder i form av buffé och vi delar bord med två unga backpackerpar från Holland och England......givetvis för att vi också ser unga ut.......
För övrigt finns det en hel drös kineser. Ca 15 stycken men dom sköter sig riktigt bra och dessutom 2 äldre par från Kanada och ytterligare 4 killar som också är från Kanada så därför är det Mario Lemieux som skall in på vågrät 3 och lodrätt 9.......
Nååååå i alla fall....

Efter lunch och en tvåtimmars kryssning i Halong Bays magiska övärld är det dax att göra ett besök i en grotta som upptäcktes 1901 av fransmännen. Tre olika salar där vi kommer till den minsta först och den största sist och som är lika stor som Ulkevi, fast utan läktare, och med tak. Stalaktiter och stalagmiter både högt och lågt och då skall givetvis björnide in på lodrätt 7........

En liten tur till ett högt berg hinner vi också med för att se den vackra solnedgången innan vi är åter på båten för lite teabreak, dusch och middag med en ny buffé med massor med god mat. Efter maten och lite mingel med våra bordsgäster så är det dax för lite trixiga pussel och det utvecklar dig till en kamp mellan Canada och Europa där vi européerna till slut drar det längsta strået och vinner och då skall det såklart skrivas in Utklassning på vågrätt 2......

Stegräknare
Britten 6 820
Niclas 3 191(trasig stegräknare.........)