Balicasag Island och Cabilao Island (Dykning)

tisdag 4 december 2018 Loon, Centrala Visayas, Filippinerna

De två dyken på Balicasan Island, som utgick från Alona Beach och vårt hotell Baywatch Dive Resort gick på 3250 pisos (565 kr) tror jag. Det var det väl värt. Direkt på första dyker när vi kom ner till botten på 5-6 meters djup var där säkert tre stycken sköldpaddor. Fick några fina bilder.
Massor av fisk och klart vatten. Andningen och dyktekniken gick tokmycket bättre än uppvärmningssystem hos sardinerna (29 min), så landande på 51 minuter med luft kvar! När vi kom upp till ytan duggregnade det och när jag kommit upp på båten började det att spöregna!

Andra dyker var wall-dive. Riktigt coolt. En corallvägg som starta några meter under vattenytan och gick sen ner till minst 30 meters djup. Eftersom jag hade med vår andra och sista levande kamera höll jag mig dock på max 15 meter då kameran tål till 18 m. Massor av fräna koraller och fiskar. Flera finns bilder här också. Luft kvar och 49 minuter. 2 riktigt bra dyk.

Sista kvällen på Panglao gick vi till det grekiska stället och käka gyros (kebab) samt att jag sänkte en rejäl Ozo-shot. Kvällen innan käkade vi på ett lite dyrare ställe, fransk-inspirerat. Jhonna fick sig ett par glas vin som inte är jättevanligt och jag åt det godaste hittills på resan, grillad white marlin! Grillad fisk här är så jäkla gott!

Innan vi lämna Panglao bad jag min dykinstruktör på Baywatch om råd om bra snorkelutrustning. Han följde glatt med till en dykshop och använde sin dyk-rabatt. Jhonna blev lite sotis så fick ta med Armand som han heter tillbaka och köpa en till uppsättning! Gick på ca 350 SEK st, ville unna mig riktiga grejer.

Hotellet ordade sedan med transport åt oss, smidigt med privat aircon-van. Klart dyrare än om vi hade löst nåt själva, men då med risk för 2-3 byten och oklar kvalitet på transport. Nu betalade vi för snabb och bekväm transport istället, 2500 pisos (434 spän), för att transportera oss (med stopp vid ATM på vägen för att ta ut mer cash) från Alona beach och Panglao till Sandingan Island utanför Loon där vi sedan fick hugga en lokal lite båt för att komma över till Cabilao Island. Dom ville ha 1500 pisos men lyckades pruta ner det till 1000 (170 kr) för avfarten till baksidan av ön, till Polaris Dive Resort där vi bor nu. Överfarten tog ca 30 min tror jag.
Vi hade bara bokat en natt, i ett ”treehouse”, alltså trähus, med fläkt, ingen aircon eller varmvatten. Det billigaste vi hittade på Cabilao Island. Visste inte alls vad vi skulle förvänta oss, hela denna utflykt var en chansning. Men jäklar vilket hotell, vilket mottagande med mitt namn (jag som bokade) skrivet stort på en griffeltavla med ”Welcome” som överskrift. Välkomnsdrink i form med svingott is-tee. Vi var tidiga så rummet var inte klart för incheckning men dom tog bort vårt bagage, och vi intog en god middag. Bokade dykning till kl 14, vi anlände väl runt 12. Så det blev snabb ryck efter incheckningen 13:20.

1500 sa dom för dyket först, svinbra tyckte jag (255 kr). Men sen la dom på hyra av utrustning och nån governement tax så landa på 2000 pisos (340 kr) istället. Men men. Två tyska seniorer med egen utrustning som alla verkar ha här bokade på också och vi åkte en motorbåt ut till en corallvägg utmed öns kust. Riktigt bra dykning, som i ett akvarium emellanåt, väldigt klart vatten och massor av småfisk. Här på Cabilao är det macro som gäller på dyken, alltså smådjur, koraller och kräftdjur som är attraktionen, inte Hammarhajar som jag hade läst mig till hemifrån. Det va tydligen 15 år sedan dom stack enligt en annan reseblogg som jag läste dagen innan vi kom hit…. Doh!!!
Men fick se 2 st lionfish som jag fotade, vilket är coolt. På svenska heter dom drakfisk, och är giftiga värre. Tror det var på Bahamas jag såg dom på bara nån meters djup när jag snorkla, men här var dom på 14 och 11 meters djup. Även en stonefish som jag även sett på dyk i Vietnam, även dom svingiftiga. Dom är svåra att upptäcka, men häftiga. Kan ”gå/springa” på botten med konstiga fenor.

Resten av dag blev slappa vid poolen och i trädgården i solnedgången innan middagen. Att sova sen utan aircon i ett rum som var bra mkt varmare än kvällen utanför var en kamp, svetttigt som fasen. När jag väl däcka sov jag dock gott änna till kl 8.
Dagen idag har innehållit dubbla snorklingturer för mej. Simmat ut ca 250 meter där väggen är. Grym snorkling, så klart vatten och mycket att se. Första snorklingen hade jag inte kamera med, såklart, då såg jag två stycken svartvit-randiga korall-ormar, förmodligen ännu giftigare, samt en stor jävla ål på 2 meter (tror inte det var muräna). Andra snorklingen, då med kameran, så hittade jag varken eller. Däremot på väg in tillland en stor feting till manet, mycket märklig till utseende och simmade upp och ned. Ingen aning om den också var tokgiftig eller ej…. Hahaha

Nu efter en god pizza-middag ska vi spela lite kort och fortsätta vela och se om vi kan bestämma oss för vart vi ska här näst. Först va tanken Malapascau, sen flyga till paradiset Coron mer eller mindre bestämt, sen nåt annat ställe här på Bohol…. Får se vad det blir. Förlängde i alla fall med två nätter här på Cabilao så har en dag till på oss att bestämma oss…

Hejsvejs

Markus Hulander
Senast aktiv - från Ulricehamn, Västra Götalands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Lotta

Oj, oj, oj så bra ni har det.
Här hemma är det skitväder, regn och blåst. Ha det fortsatt bäst. Kram mamma ❤