På upptäcksfärd i Hsipaw

måndag 3 december 2018 Hsipaw, Shan, Myanmar (a)

En dag helt för oss själva började med en lugn morgon medan dimman i horisonten lättade och temperaturen steg något. Det märks att vi är längre norrut och högre upp i bergen just nu. Det är betydligt svalare särskilt på kvällar, nätter och morgnar. I morse var det "bara" 17 grader och plötsligt känns det lite småkyligt. Under dagen stiger dock temperaturen till behagligare värme.

Vi gav oss av på en av våra sedvanliga exkursioner, skillnaden var att idag hade vi både karta och delar av en plan. Vi höll oss dock inte riktigt till planen utan utvidgade rundan rejält innan vi begav oss dit vi egentligen tänkt ta oss. Vi passerade ett litet munkkloster som vi gick runt och tittade lite i, sedan vidare längs landsvägen längs floden ut på landet bland åkrar och små hus.
Efter ett tag vände vi tillbaka och fortsatte längs den delvis planlagda rutten.

Vi stannade till hos "Mrs Popcorn Garden" som visade sig inte ha något som helst med popcorn att göra. Det var en restaurant med bord och stolar trevligt utplacerade i en stor lummig trädgård. Här laddade vi med energi genom färskpressad juice och för mig en Ingefärssallad och för S en fermenteras teblad sallad (lokal specialitet).

En bit upp längs den lilla vägen kom vi till vad som var målet med vår tur, ett område som kallas "Lilla Bagan" (Bagan är en stad som vi ska besöka längre fram). Här finns ett flertal gamla mer eller mindre övervuxna stupor/pagoder tillsammans med nyare i en salig blandning.
Absolut bäst och mest fascinerande var den där ett träd växt rakt upp genom  stupan.

Avslutningsvis besökte vi ett kloster/tempel byggt i teak där det finns en Buddha gjord av bambu. Tyvärr är den idag klädd i guld och bär även ett guldskynke så det är svårt att se att den är tillverkad i bambu, men historien om den var intressant.

Vägen tillbaka till hotellet gick delvis genom en lite mer modern del av staden än landsbygden vi besökt tidigare. Stora moderna hus och hotell längs breda i övrigt tomma gator.

Fötterna fick lite välkommen vila på hotellet innan vi gav oss av in mot de centrala delarna av den lilla staden. Väldigt förvånande upptäckte vi att de stängde butiker och packade ihop marknaden. Detta redan klockan 17 på eftermiddagen en måndag.
Troligen förvånade det oss eftersom det på i stort sett alla platser vi besökt hittills varit mest liv och rörelse på kvällarna och butikerna öppna till sent. Kanske har det att göra med temperaturen som faller, eller så har de helt enkelt en annan kultur och dygnsrytm här.

Vi hittade en av restaurangerna vi läst om, som låg vackert vid floden. Tyvärr aningen turistig, men maten var fantastiskt god.

Tillbaka på hotellet skulle S tvätta av fötterna i duschen då jag plötsligt hör ett brak och slammer och ljud som kan uppfattas som att någon blev mycket förvånad och troligen något skrämd.
Hela paketet med handdusch, duschhuvud, slangar och stång lossat från väggen och ramlat ner.
Som tur var kom ingen till skada.
Vi ringde receptionen och en liten pojk kom upp och försökte fixa den. Det visar sig att själva duschpaketet inte är fastskruvat i fästena i väggen, utan bara påträdda. De skulle fixa det imorgon bitti sa han... det kan de roa sig med, vi är ute härifrån tidigt imorgon.
Jag lyckades i alla fall ta en dusch utan att få något annat än vatten över mig.

Carina
Senast aktiv - från Mandalay, Mandalay Region, Myanmar (a)