Den långa vandringen

tisdag 4 december 2018

Idag tog vi lokalbussen från Hsipaw till Kyaukme. Och då menar jag den lokala lokalbussen.
En liten buss med endast ett fåtal sittplatser varav vi turister tog upp det stora flertalet. Våra väskor ”kastades” med lätthet upp på taket av små seniga män.
För att komma in och till ett säte klättrade vi över säckar av ris och torkade majskorn som packats in på golvet under och mellan alla säten.
Bussen stannade ofta den första biten och plockade upp fler passagerare, och vid ett tillfälle några extra säckar ris och annat gods.
När bussen verkade full lyckades de alltid klämma in ett par till. Som mest var vi 32 passagerare + ett par barn i en buss avsedd för 16. ”Konduktören” om man kan kalla någon det på en buss hängde ett tag på utsidan av den öppna sidodörren eftersom det var fullt.

Vi kom fram till Kyaukme en intressant erfarenhet rikare. Blev skjutsade till vårt hotell, för att direkt efter check-in ge oss ut på en heldagsvandring till en Palaung by. Palaung är ett folkslag som alla bor högt upp i bergen. De försörjer sig på lantbruk. De odlar sesam och majs men framförallt te.
Ris också, men endast för eget bruk.

Det var en fantastisk vandring upp till byn längs skördade risterasser, torra majsfält, massor av blommor och fantastiska vyer.
Vår lokala guide bjöd på förfriskningar på vägen upp; vattenmelon, ”sticky rice cake” och apelsin/clementin, och även på information om landet, folket och naturen, blandat med olika trolleritricks.

När vi nådde byn på toppen av ”berget” blev vi bjudna på lunch hos en lokal familj.
Lunchen, som bestod av nudlar o lite kyckling var hyfsat trist, men helt ok. Däremot var upplevelsen fantastisk. Att få besöka en riktig familj i ett riktigt och äkta hem var speciellt.

Efter lunch startade vandringen tillbaka ner till staden. Det blev inte så många stopp på vägen ner, alla ville nog hem till en dusch.

Och den duschen var den bästa på länge. Vi var dammiga från topp till tå.
Men innan vi kom så långt överraskade vi dagens födelsedagris - min resebuddy.
Det blev tårta och sång. Det är inte vanligt med tårta här, men den de ordnat var otroligt fin och smakade bra.

När dammet var avspolat och kroppens alla skrymslen rengjorda fick vi en lektion om Burma/Myanmars historia. Vilken komplicerad historia detta vackra land har, och trots självständighet sedan 4 januari 1948 pågår det fortfarande bråk mellan rivaliserande folkslag. Folket är fantastiskt dock. De ler och är hjälpsamma även om vi sällan kan kommunicera med språk.

Denna härliga dag avslutades med gemensam middag.

Carina
Senast aktiv - från Mandalay, Mandalay Region, Myanmar (a)