Tågresa

onsdag 5 december 2018 Pyin Oo Lwin, Mandalay Region, Myanmar (a)

Dagen började med en tur runt den lokala marknaden där vår guide berättade om olika varor; kläder, matvaror, verktyg med mera.

Sedan bar det av till tågstationen för att invänta tåget som skulle ta oss till Pyin Oo Lwin. Tjugo minuter innan tåget anländer till stationen kommer en man ut och slår med en stor bult på en bit tågskena som hänger mellan två andra tågskenor. Det låter som en klocka.

Tåget anländer i snigelfart och vi hittar våra platser i ”Upper Class”. Ingen lyx där inte, men stolar med stoppning. Tåget börjar sakta rulla fram genom landskapet för att ca 5 minuter senare stanna.
När vi stått stilla både länge och väl fick vi reda på att sista vagnen i tåget spårat ur med ett hjul.
Där blir vi stående i en och en halv timme tills de har lyft tåget på plats och fått godkännande att köra vidare.

De kommande timmarna vaggade vi sakta fram genom det obeskrivligt vackra landskapet. Höjdpunkten var när vi närmade oss, och körde över Gokteik viadukten. Den byggdes 1901. Bron är 97 meter hög och 688 meter lång. När den byggdes var den världens näst högsta järnvägsbro.

Tåget stannade vid några stationer längs vägen, för längre eller kortare tid. Vid ett av de första stoppen kom det ombord en hel massa människor som gick runt i vagnarna och sålde allt från öl och vatten till chips och stekta nudlar.

Sista biten var dryg, det ständiga gungandet fram och tillbaka samt det dunkande ljudet var tröttande. Tur att vi hade fin utsikt hela vägen, och mot slutet en vacker solnedgång.

Det var mörkt när vi nådde Pyin Oo Lwin. Boendet här är riktigt fint. Synd att vi bara stannar över natten. I morgon bitti bär det av igen.

I natt ska jag för första gången sedan jag lämnade min sköna madrass hemma, sova i en mjuk säng!! Ska bli skönt - hoppas jag.

Carina
Senast aktiv - från Mandalay, Mandalay Region, Myanmar (a)
Kommentarer
Postat av Mona Sahlin