Då börjar det dra ihop sig mot semesteravslut

onsdag 5 december 2018 Mirissa, Sydprovinsen, Sri Lanka

Kombinationen av dåligt wi-fi och Resdagboken som fortfarande är sjukt dålig på allt har som resulterat i inga inlägg 😁
Men nu bor vi på ett ställe som har ett amazing wi-fi, så nu eller aldrig.

Eftersom vi åkt runt på många ställen under kort tid så är jag i nuläget totalt förvirrad på ordningen på vilken stad, sevärdhet eller berg som kom i vilken ordning 🤗
Just nu hänger vi i Mirissa och gör ingenting förutom att sitta i skuggan, läsa och kolla in surfare. Allt för att vara helt utvilade när vi kommer och redo att jobba ett år.

Men innan denna slappa tillvaron då jäklar var vi på hugget.

Vi lämnade Kandy och körde till bergen för att titta på teplantage, personligen är jag väldigt svag för alla former av terrassodling. Så trippen till Nuwara Eliya var en fröjd för ögat, chaffisen fick stanna hela tiden för vi skulle ta fina bilder, det vackra tog aldrig slut. En dag steg vi upp svintidigt (5.30) för vi skulle gå till Världens ände, man kan ju förstå att det kan ta en stund. Vi hade en supernice vandring i Horton Plains nationalpark som bjöd på Sambahjortar, jätteekorre, normalekorre, vattenfall och hisnande vyer. Tyvärr hann det bli molnigt innan vi var framme vid världens ände så den storslagna utsikten från 2000 meter var obefintlig, man kan ju inte få allt.
Nästa dag besökte vi Udawalawe nationalpark, där tar man hand om  supergulliga elefantungar som blivit övergivna (läs deras mammor har blivit dödade), sjuka eller som på andra sätt inte klarade sig själv i det vilda. Efter något år här så slussas dom ut i de olika nationalparkerna igen för att leva fritt.
Vi har även varit på två safariturer en dag i Yala nationalpark där vi hade den stora turen att få sen en leopard som låg mitt i vägen och tvättade pälsen, jisses vilket vackert djur. Dagen efter åkte vi på valsafari och fick minsann se en fem sex blåvalar, dom är fan inte små.

Den sista tiden har som jag nämde tillbringats i skuggan vid havet, mest i solstol inte i vattnet. Efter en del övertalning (inte tjat då) gick Anders med på att doppa sig i det helt fantastiska havet, trots att det är blött och att man blir sandig. Ett synnerligen härligt dopp fram till att någon valde att trampa på en helt oskyldig lite taggig sjöborre. Så den kvällen tillbringades i den lokala sjukvårdsyddan för en minioperation för att avlägsna sjöborre ur fot. Det gick finemang, men jag tror aldrig jag kan övertala Anders att bada igen 😁

Over and out
A&A

Annika Lundh
Senast aktiv - från Colombo, Västprovinsen, Sri Lanka
Kommentarer
Postat av MW

Jag var orolig, skönt att allt är fint. Lite synd om er att ni snart ska åka från paradiset.
Pussa Anders fot och må väl!❤️

Postat av Knut

Det har varit mycket intressant och roligt att följa er på alla äventyr och upplevelser som du på ett förtjänstfullt sätt har förmedlat till mig, den evige stugsittaren.