Dag 18 - Airlie beach till Byron Bay

onsdag 5 december 2018 Byron Bay, New South Wales, Australien

Ännu en natt med dålig sömn, från 01-06. Kallt i rummet, borde ha stängt av AC:n, oerhört orutinerat o klantigt. Gick upp och gjorde lite stretching, har så himla ont i min ena hälsena som jävlats i ett halvår nu och inte vill ge sig. Försöker gå mkt barfota men asfalten kokar så det begränsar lite. Det verkar inte beröra Australiensarna som ses barfota lite här och där. Men är generellt så laid back, coola och nöjda med det mesta. Fantastiskt med ett så glatt och öppet folk. Dessutom ser de väldigt bra ut. Tror att de är väldigt uppblandade av många nationaliteter. Många är långa och vältränade. Fått för mig att de lever aktiva liv. Finns gott om riktiga puddingar... hade behövt resa hit för 30 år sedan inser jag nu.

Det var check out redan kl 10 så vi hann inte mer än äta frukost o läsa tidningen, duscha och packa innan det var dags att baxa ut bagaget i lobbyn. Hatar verkligen min tunga väska och förbannar att den inte har hjul! Ryggremmarna vore okej om den inte var så tung m den är hemsk att bära mer än 10 meter o min fot blir inte gladare av att släpa en tung väska.

Sen fick Wendy, Annabel, Danielle och jag ner på stan och tittade i affärer. Även här fanns massor härliga kläder o annat man bara vill shoppa men det tillåter inte väskan eller plånboken. Handlade dock av nöden tvunget en ny bikini. Så mkt skulle jag ALDRIG betala hemma, det sved verkligen i plånboken men kvaliteten sägs vara jättebra så hoppas den lever länge! Ska avyttra min baddräkt och en annan bikini här, de har gjort sitt nu och vad är bättre för en baddräkt efter en lång o trogen tjänst än att bli begraven i Australien.

Vi köpte var sin lunch på Woolworth (Australiens ICA) som vi intog i parken innan det var dags att gå tillbaka. Shutteln till flygplatsen tog 7 svåra år o även där fick vi vänta länge även om vi var sena dit. Flygplatsen var hälften av Bromma i storlek. Resan till Brisbane med Virgin Australia tog sedan bara 1 h 15 min o då blev vi serverade dricka o snacks också. Resan var rätt så bumpig och landningen mindre rolig pga luftgropar och dåligt väder. På tal om det en himla tur att vi inte är kvar i Cairns, de har oväder med cyklon och skyfall idag. Det räckte med att det blåste iskalla vindar när vi klev av planet o det var bara drygt 20 grader. Brrr... vad gör vi här??

Det har varit en jordbävning i havet långt utanför Brisbane i Nya Kaledonien men är inget någon märker av här. Brisbane är Queenslands största stad med 2,5 miljoner invånare men där stannade vii te. Fick istället släpa min dyngtunga väska,  som nu vägde 22,5 kg o fick taggen heavy, till vår buss en bra bit bort.

Sen blev det 2,5 h buss till Byron Bay där vi nu har två nätter. Holly berättade lite om Brisbane och det jättekaos som rådde då floden svämmade över och alla barrikader brast år 2011 i värsta ovädret. Utanför staden ligger en nöjespark där södra halvklotets störst berg- och dalbana finns. Stort ska det vara. Nu har vi också ställt fram klickan en timme, så nu har jag 10 timmar mer än Sverige, mot 9 tidigare. Det är bra att vänja sig långsamt..
Richard och Te hade ägnat flygresan att läsa på om Byron Bay och laddat upp för kvällens utgång. Halvvägs till Byron Bay bytte vi stat från Queensland till New South Wales. Staterna har stort självstyre och många lokala regler. Det är också förbjudet att transportera frukt o h färsk mat mellan staterna, precis som det är när man reser in i Australien. Trots de stränga reglerna har bananplantagerna i Queensland drabbats av ett obotligt virus som funnits i andra stater och som gör att hela bananodlingen sakta men säkert håller på att utrotas.

När jag öppnade väskan på hotellet hade min påse med frystorkat kaffe gått upp och halva innehållet var utspritt över kläder, necessärer o annat i väskan. Nu var det heller inte längre granulat utN en blöt klibbig sörja som hade smetat,sig fast i allt det vidrört. Började rensa men sen var vi tvungna att gå ut o äta innan allt stänger kl 10. Hann precis få i oss var sin burrito jag, Wendy och Danielle. Sen handlade vi mjölk o hemma i lägenheten igen var det bara att sätta igång och fortsätta saneringen, isynnerhet som det inte finns trasa e diskborste här.

Nu är kl 01.30 o jag väntar på att maskinen ska bli klar. Den för ett förfärligt oväsen så undrar vad grannarna tycker. Utanför hör man nattklubbarna dunka i takt. Anabel, Temo Richard kommer att vara trötta imorgon för de är där ute någonstans. Vi kommer att höra allt brölande när nattklubbarna börjar stänga o sen kommer väl sopbilen... trött som en gnu. Vi måste ha fönstren o balkongen öppen för AC funkar inte. Wi-fi är kasst o receptionen obemannad. Morr. Får försöka finna ro ändå o göra det jag kan år situationen.... åh nej nu gick centrifugeringen igång o det dånar i hela huset... förlåt grannarna... ska inte göra om det...

Tine Asplund
Senast aktiv - från Sydney, New South Wales, Australien