Inte så mycket till sprang i Pangsama beach.
Inte så mycket till sprang i Pangsama beach.

Cabilao och resan till Moalboal

söndag 9 december 2018 Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

Cabilao Island bjöd efter dykning och snorkling på ytterligare några jäkligt långsamma och avkopplande dagar. Det som började med bokning först bara för en natt blev 3 nätter och sedan ytterligare 2 då det gick en billig färja från ön på lördagen. 140 pisos var istället för 2500 som hotellet ville ha för att köra oss över sundet till Cebu Island. Hotellet Polaris som vi bodde på har endast 15 rum, men hotellet känns stort med den fantastiska trädgården, gräsmattan och poolen. Under vår vistelse där var det dock väldigt få personer där, några pensionärspar som dök med egen utrustning, vi, och en yngre kille, Rob, från Storbritannien. Honom lärde vi känna lite och hade tre sköna spelkvällar med kortspel där vi lärd honom Chicago och Plump. Sen spelade vi även ”shithead”, skitgubbe, där han introducerade oss till en ny regel med kortet 9 som va en liten kul twist.
Rob dök mycket på Cabilao medan jag nöjde mig med ett dyk och 3 snorkelturer på egen hand där jag simmade de ca 250 metrarna ut till korallrevet med väggen. På dyket såg jag två finfina lionfish (drakfiskar), väldigt giftiga, men sen tyckte jag mig se colare grejer när jag snorklade. Hade dock gärna följt med på nattdyket med ficklampa men jag blev stoppad då jag bara har första kursen, Open Water i mitt dykcertifikat. Rob hade samma men honom släppte dem igenom!
Hammarhajarna som jag hade läst om innan avfärd hade försvunnit för flera år sedan, nu var det bara macro som gällde. ”Popcorn-shrimp” och andra små räkor och kräftor va absolut häftiga, men när jag snorkla såg jag inte mindre än 3 stycken över metern långa corallormar, en ål på säkert 2 meter och en muräna på ca halvmetern. Det och mängder av småfisk, clownfish (Nemo), blåsfiskar osv.
En annan häftig detalj på hotellet var att efter mörkrets intågande varje kväll när vi gick mellan vårt treehouse-rum och resturangen så fick man vara försiktig vart man satte ner fötterna för gången kryllade av eremitkräftor i olika storlekar. Gick man själv så hörde man t o m hur dom tog sig fram i mörkret när skalet släpade mot betonggången!

När lördagen väl kom blev det frukost, plane pancakes, redan kl 7. Sedan moppe rakt igenom öns inre till andra sidan därifrån båtarna gick. Sedan fick vi sitta och vänta både på piren och sen på båten bra länge. Överfarten tog bog inte mer än ca 45 minuter men vi va inte över på Cebu förän 9:15 typ. Väl där var det omöjligt att hitta en taxi eller van. Fick bli tricykle till busstationen som dock bara var dubbla busshållplatser på var sin sida vägen. Det gick att åka buss till ett ställe och sen byta buss, säkert väldigt billigt, för att komma till Moalboal som nu var vårt mål. Det slutade dock med en tricykle till överpriset 1500 pesos, chauffören skröt för alla han träffa, det förstod vi, hur mycket han skulle få för att köra oss. 2 timmar tricykle över berg och dalar, fantastiskt landskap, men sjukligt obekvämt. Väl framme på vårt hotell Coral Blue så visade det sig att detta var en jäkla flopp. Rummet var skitigt, myror och spindlar, bra fräs i aiconen dock, men litet och inte alls kul. Hotellet hade ingen resturang, den enda restaurangen vi hittade efter 5 minuters promenad på stranden fylld av sten och gammal korallsten som var vassa som fasen, hade ingen kul mat…. Vi käka var sin pasta ändå. Vattnet var halvskitigt, massa filippinska studenter eller vad det nu var för sällskap hade ett jävla party med dansar och lekar, spex, hög musik och karaoke under hela tiden vi var där 15 meter från våran dörr.
Nä, Jhonna sa direkt, här kan vi inte bo, sen somnade hon på sängen, dåsig efter sina åksjuketabletter. Jag kände att denna chansningen och denna bokningen som tyvärr också redan var betald för 3 nätter hade skitit sig. Jag gav mig ut på promenad för att hitta annat hotell. Gick och gick men hitta inget. Tog ett bad i havet efter att ha blivit genomsvett, stenigt som fasen även i vattnet… Gick till hotellet där vi hade käkat och köpte wifi, googlade länge efter andra hotell men inget. Tog beslutet att åka ner till huvudområden Pangsama Beach, Jhonna följde med. Där hittade vi omgående ett kanonhotell, Eve’s Kiosk Lodge Hotell. Typ samma pris som Coral Blue, pool, wi-fi, aircon, mitt i smeten! Jag tog beslutet att ensam i en tricykle åka tillbaka till Coral Blue, klaga på rummet, checka ut och dra med alla våra väskor. Detta efter att ha checkat in där för 3 timmar sedan… Pengar är inte allt, vi hade inte trivts där alls, så 777 kr i sjön, det får det vara värt!

Jag började snacka massor med killen som körde mig fram och tillbaka, bokade genom honom med hans familjerabatt utflykt till Kawasan Fallen och dess Canyoneering som vi blivit rekommenderade av Kurt. 1300 pisos var (ca 250 kr) för nåt som skulle ta 3 timmar men tog det dubbla innan vi var tillbaka!
Berättar mer om detta fantastiska äventyr nästa gång, förhoppningsvis med lite bilder!

Hela området här på ön har idag mellan 7 på morgonen och 6 på kvällen strömavbrott för planerat el-underhåll. Så ingen har kall dricka eller möjlighet att servera så mycket mat från menyn. Inga fläktar, ingen aircon, inget wi-fi… Finns inte så mycket att göra. T o m massagestället öppnar först kl 5 som stod högst upp på Jhonnas att-göra-lista efter vårt tuffa äventyr i grottorna hela förmiddagen. Själv ska jag boka sportfiske för imorgon, blir tidigt som fasen tror jag! Hoppas man kan kroka en tonfisk, hur jäkla coolt vore inte det?!
På återhörande!

Markus Hulander
Senast aktiv - från Ulricehamn, Västra Götalands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Lotta Hulander

Hej 👋! Härligt att höra hur ni har det! Allt kan ju inte vara bäst men du löser det efter hand. Fortsätt att njuta av det varma klimatet. Just nu, söndag kväll har vi minus två grader. Vi julpysslar för att överleva mörkret. Kram på er 😍🎆