Caveman
Caveman

Canyoneering, fiske, dykning Pangsama Beach

tisdag 11 december 2018 Panagsama Beach, Moalboal, Centrala Visayas, Filippinerna

Hej igen.
Canyoneering alltså, vad är det? Vår lokale bekant i Cebu, Kurt, hade som sagt tipsat oss. Han har själv varit där flera gånger. Canyon är ju engelska för dalgång eller ravin, och Kawasan Falls vid Badian är några läckra vattenfall som denna dalgång/ravin med en forsande flod mynnar ut vid.
Strax innan kl 9 åkte vi med vår lokale Tricykle-förare Nello som även körde mig till och från Coral Blue för vår hastiga utcheckning. Hans kusin var delägare i stället som arrangerade vår Canyoneering så vi fick lite rabatt, 1300 pisos istället för 1500 pisos per person. Alltså runt 250 kr var, och det skulle ca 3 timmar, men vi var tillbaka till 15!
Efter ca 40 min tricykle där Nellos hjullager på sidovagnen gått sönder så vi trodde vi skulle krascha när som helst, var vi framme hos Mr Denver. Väl där skrev vi på den klassiska ansvarsfriskrivningen för bl.a skador, benbrott och dödsfall. No fun without danger liksom! Ägaren Mr Denver sa åt oss flera gånger att vara försiktiga så vi visste inte riktigt vad som väntade. En hisklig mopedfärd upp i de imponerande bergen först, sen en promenad på 30 minuter, sedan en ”klättring ner för leriga och hala trappsteg från berget ner i en ravin. På vägen ner hördes massa skrik och tjo och tjim, men pga den täta djungeln såg man inget. Väl nere var en fantastisk miljö, en grotta/ravin med en forsande flod, och klippor att hoppa från. Men hjälm, flytväst och skor tog våran guide Joel både massa kort, filmer och ledde oss genom detta enorma äventyr. Flera valfria hopp från olika höjder, naturliga rutsbanor i sten, och att flyta med i forsen. Mkt vandring, både i floden och jämte, och nånstans på andra halvan mitt nere i ravinen några grillstånd där vi köpte ett kycklinggrillspett och cola. Så absurt och märkligt ställe, men helt fantastiskt! Hela första halvan av äventyret, dels efter lång vandring, men framförallt av adrenalinpåslag av nog aldrig tidigare upplevd nivå, så skakade Jhonnas ben som på tecknad film! Jhonna var supermodig och gjorde flera höga hopp! Själv tog jag men min sedvanliga försiktighet de högst möjliga vid varje tillfälle. Det absolut sista när vi kommit till änden var på dryga 20 meter tror jag!
Ett grymt äventyr väl värt pengarna!

Dagarna efter hade Jhonna så ont i benen efter all adrenalinrush, samt i min mening säkerligen en hel del träningsverk också. Känner själv av lite tunga ben.

Fisketuren som jag bokade till dagen efter blev en megaflopp. Jag lämnade hotellet 05:30: fick sitta och vänta på båten till 06:10: fick med nig två spön och en vobbler ut. De så kallade guiderna, eller båtföraren och den andra killen, tycktes inte kunna ett skit om fiske och knappt någon engelska. Jag fick försöka med diverse knep, både med agn, extra vikter samt tillslut lite trolling, allt på mina intiativ. De hade ingen aning om djup eller vart det var bra och fiska, så vi var mest en bit ut från ”stranden” och guppade. Efter 2 timmar gav jag upp. Skulle egentligen varit 3 timmar för 3000 pisos (ca 550 kr). Jag hade betalt 2000 i deposition dagen innan. När jag var tillbaka var killen som jag betalt inte där så jag ställde in spöna och den lilla utrustningen jag fått med mig och gick. Blev senare på eftermiddagen ”efterlyst” av sändebud på hotellet efter den sista tusingen. Jag sa att jag pratar gärna med snubben men han får komma hit isf, jag går inte bort till hans shop. Han kom lite senare på moppe och jag klagade och förklarade att turen inte alls levt upp till det jag hade blivit lovad och var inte så sugen på att betala. Han köpte det och skulle prata med sin boss och jag har inte hört av dem sedan dess!

Idag tisdag var jag iväg och dök på morgonen. 25 meter som djupast och en medel på 22 meter, där vi såg coola frogfish, muräna, lionfish, pufferfish med mera. Vid andra dyket nån timme senare sen fick jag dock problem. Vet inte om jag gick för snabbt ner från ytan till 10 meter eller om jag har nån liten förkylning (troligtvis), men jag fick intensiv smärta i hörntänderna samt innanför kindbenen, troligen bihålorna. Jag signalera till min guide, vi la oss på 3-4 meter där man ska ligga i 3 min innan man går upp, och det började kännas bättre. Vi gjorde ett nytt försök men då kom det direkt igen. Fick avbryta helt och gå upp på båten igen. Brutal smärta först, som ilningar i tänderna och smärtsamt tryck på bihålorna… 5 minuter tog det ur och i båten igen. Slapp tacksamt betala för detta dyk, som per styck endast kostade 1200 pisos (220kr typ).
Haft ont resten av dagen och på 2 meters djup i poolen kom det också tillbaka. Så hållit mig över ytan sedan dess…

Drog istället med Nello hem till honom, då jag ville klippa mig, och han sa att hans dotter kunde klippa mig. Blev dock hans 19-åriga son som gjorde det på deras ”veranda”. Jag blev helnöjd och det var också kul att se hur dom bodde. Betala dem 500 pisos, inte ens 100 kr och dom vägrade länge att ta emot det, det var alldeles för mycket! Jag insisterade på att dom kunde dela på det i familjen och önskade en god jul. Dom blev grymt glada och tacksamma och det kändes jättebra. Vi funderar på att göra nånting mer för denna familj innan vi lämnar.
På återhörande!

Markus Hulander