Vacker stad och bragdseger

fredag 14 december 2018 Istanbul, Turkiet

På Landvetters flygplats mötte jag upp med John B och tillsammans for vi till Istanbul, där Peter L strax efter oss landade med sitt flyg från Kastrup. När vi åkte med taxin insåg jag att Istanbul är en jättestad. 15 miljoner invånare och staden bara breder ut sig till synes oändligt. Det tog också sin tid att komma till vårt lilla hotell, Villa Pera Suites, från flygplatsen: runt 45 minuter. Kostnad 80 lira (160 kronor).

John och Peter delade på sviten, som väl egentligen var mer ett sovrum med 1 meter högt i tak och ett vardagsrum med en divansoffa i läder. Själv fick jag ett rum med högt i tak och en vinterträdgård till det. Tjusigt värre, och jag kom att trivas väldigt bra där. 400 kronor natten kostade det, och läget på hotellet går inte att klaga på med blott ett par hundra meter från Taksim-torget.

Vi gav oss direkt ut för att få oss något att äta och dricka och hamnade på James Joyce Pub. Ett av stadens bästa utbud av turkiska öl som inte är gjorda av någon av de större bryggerierna. Fast först hade vi ätit gott och delat på en flaska turkiskt rödvin på Nevizade-gatan där restaurangerna ligger tätt, tätt och trots årstiden kan man sitta utomhus.

Efter ett par öl på James Joyce drog vi oss hemåt och skrev några texter. Eller ja, först stannade vi till vid en minimal men ytterst charmig pub vid namn Muaf Beyoglu på Kurabiye-gatan.

Vaknade upp på onsdag morgon till mulet och lätt regn, men efter en stadig frukost på hotellet tog vi oss till morgondagens matchstadion, Besiktas arena Vodafone Park. Ett imponerande nybygge precis vid Bosporen. Efter att ha fotat, besökt klubbens museum och tagit en kopp kaffe gick vi tillbaka mot Taksim-torget och nu var regnet inte bara ihärdigare utan också uppblandat med snö. Genomdränkta blev vi. Så bara att byta kläder och hoppas på lättande nederbörd till eftermiddagen.

Vilket besannades. Till hotell Hilton där MFF ska bo under vistelsen här. Jag gjorde intervjuer med Johan Dahlin och Andreas Vindheim. Skrev klart dem på hotellet och sen åkte vi taxi tillsammans med SVT:s trevliga korrespondent Thomas Thorén till arenan på nytt, för nu var det dags för presskonferens och träning.

Promenad uppför en av de otroligt höga kullarna som finns här, och det suger i benen. Trötta och rätt svettiga var vi tillbaka uppe på toppen där Taksim ligger.

Ut på kvällen och på nytt hamnade vi på James Joyce. Hem efter ett par öl (låter det bekant?) samt hamburgare/BLToch skriva och fixa artiklar.

Torsdag. Matchdag. Strålande solsken, runt 9 plus. Utmärkt. Sightseeing stod på programmet.

Vi vandrade 1,5 mil (Peter mätte) till Galata-tornet, över Galata-bron, in i basarer och ut ur basarer och in i den största av dem alla med namnet Grand Bazaar, till Blå Moskén och Hagia Sofia och ett ölstopp och ett kaffestopp inklämt där emellan lite varstans. Lunch på fantastiskt trevliga och mysiga Babel Café på Turnacıbaşı-gatan. Falafeln var jättebra, hummusen var fantastisk.

Ett snabbt stopp vid Nevizade-gatan där MFF-supportrarna festade inför matchen, kände inga men vi känner ändå alla. Ett snabbt stopp på James Joyce för varsin öl och sen hem, duscha, byta kläder och så iväg till arenan.

För nu, match. Besiktas - MFF. En bragdseger med 1-0. Mål: Marcus Antonsson. Dessutom helt rättvist, vi var bättre än det turkiska laget med alla sina till namnen stjärnspelare.

Efteråt intervjuer i mixed zone. Mest och bäst kommer jag att minnas hur Johan Dahlin och jag mer eller mindre kramades av glädje över segern och avancemanget, utan att det blev någon intervju från min sida. Det kändes sekundärt där och då.

Hem och skriva och halv 2 var det natti natti. Svårt att somna, många tankar i huvudet. Men till slut så.

Klockan 6 i morse ringde klockan. Peter åker hem senare idag så John och jag var själva om att dela taxin till Atatürk-flygplatsen. Här sitter vi nu, väntar på att få stiga ombord. Vi är lite sena men snart så, snart får vi åka hem. Trött men lycklig. Så kan man sammanfatta mitt mående i detta nu.

1-0 till Malmö!

Ewa Och Magnus Sten
Senast aktiv - från Varberg, Hallands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Ingmar larsson

vill skicka en hälsning till dig Ingmar.

Postat av Meziye

Vilken resa vilket stämning Stort grattis till Malmö och Sverige.