Det tog sin lilla tid!

tisdag 18 december 2018 Lima, Callao, Peru

Då har det börjat, vårt äventyr i Sydamerika. Vi har just nu, 25 timmar efter att vi lämnade vår lägenhet, landat i Paraguay (tror jag iaf) ett land vi inte skulle besöka. Hur hamnade vi här egentligen?

Morgon började bra i Uppsala, vi fick tömt sopor och vi har nog inte glömt något väsentligt. Grannen Matthias, tusen tack, skjutsade ut oss till Arlanda. Gick in där i lugn takt kl 12:00 och skulle flyga 13:50 till Frankfurt. Försökte checka in, allt såg bra ut tills det inte gjorde det längre. Vi fick inte ut några boardingkort. Vi gick till disken och fick frågan om vi hade Esta, en typ av visum för att komma in i USA. Vi sa att vi inte skulle till USA utan Lima, Peru. Då fick vi svaret att det måste vi visst eftersom vi flyger via New York. Thommy började försöka knappa in på telefonen och jag försökte fortsätta att få dem att checka in oss, och förklara att vi fixar Esta och den har säkert gått igenom till vi landar i Frankfurt. Känner dessutom två stycken, ni vet vem ni är, som fått checka in till USA utan godkända Esta och fått resa ner till Europa medan Estan behandlades under tiden. Nu fick vi svaret att nä, ni kommer inte få checka in innan er Esta är godkänd.

Hittade en dator på Arlanda som vi började knappa in på. Där fanns redan en direktlänk till Esta, så det är ju fler än vi som missar detta. Det är sex sidor som ska fyllas i per person och när sidan hävdade att min adress till jobbet var fel höll jag på att bryta ihop. Fick försäkra att adressen var korrekt efter två försök. Till slut hade vi knappat in allt och sprang tillbaka till disken, klockan var då 13:15. Först ställer sig en vakt i vägen för vår väg, ville inte släppa fram oss till disken igen. Han tyckte vi kunde gå till self-check in automaterna. Jag gav honom onda ögat, sedan var vi insläppta. Framme vid disken sa de att Estan inte var godkänd. Det positiva var att planet var en timme försenat. Det var kaos på Frankfurts flygplats pga snöoväder. Estan var tvungen att vara godkänd till 14:20 för att vi skulle komma med planet, det kan ta upp till 72 timmar.

Gick på toaletten och började googla på nya flygbiljetter, för att komma iväg dagen efter skulle enkelbiljetterna ligga på tillsammans 35 000 kr och vi skulle bli över två dygn försenade.

Som ni förstår kom vi iväg med planet, som blev ytterligare försenat. Väl i Frankfurt hade vi missat planet till New York. Elvira tittade ut genom fönstret och undrade hur det kunde varit snöstorm, det låg inte 1 cm snö på backen. När vi kom av fick vi information om att vi var ombokade till nya plan och att vi skulle gå till Lufthansas service-disk. Kön där var oändlig. Köade ett tag, men sedan gjorde jag en fuling. Med dagens tur trodde jag att när vi väl kom fram till disken skulle väl även det planet som vi hade fått nya biljetter på gått. Jag gick fram till self-incheckning och försökte checka in. När det inte gick beklagade jag mig för en i personalen, som fixade en nummerlapp, och så fick jag gå före nästan alla som köade. Ringde Thommy och så kunde han gå ur kön. Tur man varit ute och rest förr.

Väl framme vid disken fick vi veta att vi skulle flyga 4 h senare till Buenos Aires sedan skulle vi där få vänta 10 timmar på nästa plan till Lima. Vilket då betydde att vi inte behövde våra Esta, visste inte om jag skulle skatta eller gråta. Det innebar också att vi kommer till Lima 15 timmar senare än beräknat. Killen bakom disken bad att få våra bagagetags för att boka om vårt bagage också. När jag gav honom dem, sa han att han behövde alla. Jag förklarade att vi bara checkat in 2 väskor. Han tittade helt fascinerat på oss och sedan sa han till Thommy, good job. Som om Thommy skulle packat?! Dessutom skulle han bara veta, halva resväskan är full av medicin och andra halvan med skumtomtar. Jag förlät honom dock när han gav oss vouchers på 88 euro att äta för. Vi lyckades hitta en hyffsad restaurang och Elvira sa t o m att det var det tredje bästa hon hade ätit någonsin.
Nu har vi kommit Buenos Aires. Efter flygningen över Atlanten kände man sig både schacken and stirred. Det var skakigt och guppigt, men det värsta var att vi sedan inte kunde flyga till Buenos Aires för det regnade så kraftigt. Vi hamnade i Paraguay och blev sittande där några timmar.

Därefter flög vi till Buenos Aires. Det blev lång väntan i passkontrollen bara för att gå ut och plocka upp vårt bagage. Sedan har vi fått vänta tre timmar på utsidan, nu ska vi snart få dumpa bagaget igen. För oss spelade det ingen större roll eftersom vi har massa tid här på flygplatsen, men vi var ganska hungriga efter 17 timmar på ett plan med bara en liten frukost och en liten middag som vi inte åt eftersom vi var mätta efter våra vouchers.

Mätta och glada kom vi iväg till Lima och efter 40 h på resande fot somnade vi på hotellet.

Ann-Sofie Perlinger
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Kommentarer
Postat av Lena

Herregud! Ni är tuffa ni! Önskar er en lite lugnare resa framöver. När kommer ni hem? Kram Lena

Postat av Johan

Underbart beskrivet Ann-Sofie! Inga magsjukor? Gillar mest "onda ögat"! Ha de bäst!

Postat av Pia

Onödigt spännande, kan man tycka. Ha det nu gott i ett underbart Peru!

Postat av Sara

Härligt att vara på väg iaf. Men mycket äventyr blir det. Du berättar så bra Ann-Sofie. Kul att få följa er. Kram Sara