Hong Kong dag 1

söndag 16 december 2018 Hongkong

Hej alla,

Jag hade skrivit ett långt inlägg för några dagar sedan men det hängde sig såg klart när jag skulle posta det så här kommer ett nytt försök.

Resan från dörr till dörr tog ca 20 timmar. Då är det i o f s inräknat att vi stack hemifrån 3 timmar innan flyget lyfte. Jag vill ju vara ute i god tid :)

Måste ändå säga att det gått väldigt bra. Vi flög med Turkish Airlines så vi mellanlandade i Istanbul. Därifrån till Hong Kong tog det ca 9 timmar och vi sov en stor del av den tiden. Tea och Iris fick var sin ”fin”  flygmössa och vi skrattade gott när de provade den.

Väl i Hong Kong funkade allt bra från flygplatsen. För enkelhetens skull tog vi en taxi och det kostade ca 350 sek och tog ca 45 minuter. Vi bor i en del som heter Tsin sha Tsui (TST) och den ligger på fastlandsdelen av Hong Kong. Nu började första lilla äventyret. Jag har aldrig sett så mycket folk som det finns i omlopp på gatorna i Hong Kong. Bangkok, Singapore och KL är väldigt långt ifrån. Taxichauffören släppte oss mitt i detta kaotiska gytter av människor. Det var som att bli släppt på Stortorget i Malmö mitt under Malmöfestivalen med 3 stora och 5 små ryggsäckar. Som tur är så är våra barn ganska vana vid at hamna i den här typen av situationer när vi reser så de hittade snabbt en hörna där vi kunde bygga ett litet läger. Karro gick först iväg och frågade efter kontoret där vi skulle hämta nyckeln. Då pekade en kille åt höger. När vi frågade igen så sa de vänster och tredje gången pekade de upp. Efter att ha kört på sista alternativet så tog jag mig upp förbi ett par våningar med mystiska massageinrättningar och andra skumma tillhåll. Överst så hittade vi kontoret som var en lägenhet inredd med ett par dorms som det bodde backpackers i och ett litet, litet kontor.

Killen i repan tog oss ett kvarter bort till lägenheten vi hyrt. Den låg på 5 våningen utan hiss (hundra trappsteg exakt för Tea och Iris räknade dem varje dag bara för säkerhets skull). Lägenheten var väldigt liten men de hade ändå lyckats få in 6 sängar vilket måste räknas som en stor bedrift. Förvisso tog nog sängarna upp ca 60 % av den totala golvytan och vi kunde bara öppna en av dörrarna med 50 cm innan den slog emot en av sängarna. Till lägenheten hörde dock en lite takterrass där vi kunde äta frukost.

Efter en natt med förvånansvärt mycket sömn så mötte vi upp familjen Modig som kommer att resa tillsammans med oss under större delen. Vi hade inga direkta planer utan tog oss först ner till hamnen för att se den spektakulära vyn över alla skyskrapor. Ganska häftigt samtidigt som det känns oerhört tragiskt när man tänker på hur mycket vi människor förstör vår jord. Samtidigt hade det inte gått om alla dessa människor inte skulle bott och arbetat på höjden såklart.

Efter lite strosande bestämde vi oss för att åka båt över till Hong Kong ön. Vi tog en sliten grönmålad båt av oklar årsmodell men den funkade fint och det tog vara ca 20 minuter över sundet. Vädret var väldigt fint så vi tänkte passa på att ta oss upp till Victoria Peak för att se ut över staden. När vi kom till den gamla liften från 1888 så förstod vi att det var fler som hade samma planer. Kön slingrade sig som värsta boaormen och fortsatte på andra sidan vägen. Vi gick till närmaste köpcentra som var säker flera hundra meter bort (vilket känns oändligt i Hong Kong) för att äta lunch. Vi bestämde oss för att ge oss hemåt och byta strategi till nästa dag.

Hela Hong Kong går annars ut på 2 saker. Shoppa och arbeta hårt så att man kan just shoppa. Ganska sjukt om du frågar mig men bra för landets ekonomi såklart. Längs vägarna trängs butiker som Luis Vitton, Guchi, YSL, Prada. Nämn ett lyxmärke och det finns säker 10-20 butiker av det märket. Armani hade t ex 6 olika butiker på samma våningsplan i ett köpcentra.                       Varför?  Vet ej…

Erik hittade en märkesbutik som heter Offwhite och som tydligen är da shit nu för tiden. En jacka för 20.000 t ex. Inte före studiebidraget kommer i varje fall :)

Vi åkte hem och duschade av oss alla människor och tog på oss alla intryck från dagen. Imorgon skall vi ut och kriga igen som de soldatmyror vi är i denna ofantliga myrstack.

Vi hörs snart igen.

Kram

Jonas Komstedt
Senast aktiv - från Ao Nang, Krabi, Thailand
Kommentarer
Postat av Line

Wow!:) Händelserikt som alltid på era äventyr!!:) underbart!! Väntar med spänning på uppdatering:)
Massa kramar! Va rädda om er!!

Postat av Pia Ketteridge

Häftigt !! Ha en underbar resa