Fantastiska vandringar!

tisdag 11 december 2018 Tongariro National Park, Waikato, Nya Zeeland

Vår resa gick vidare till Whakapapa som ligger i Tongariro Nationalpark. Mäktiga bergstoppar och många fina vandringsleder finns i området och vi gav oss iväg på en 2 timmars vandring till ett vattenfall så fort vi kom fram till Whakapapa. Vi intog därefter en snabb lunch och gav oss iväg på nästa 2 timmars vandring i fantastiskt landskap. Efter middagen skyndade vi oss iväg på en kort 30 minuters promenad för att se solnedgången.

Dagen efter var det dags för en vandring som vi länge sett fram emot "Tongariro Alpine Crossing " en 6-8 timmars vandring som är 19,4 kilometer i ett fantastiskt vulkanlandskap. Vi packade våra ryggsäckar med mat och ordentligt med vatten och gav oss iväg med buss till starten av vandringen. Vädret var fantastiskt solen sken och det var runt 20° grader varmt. Början av vandringen gick till största delen uppför och vi kände hur krävande det var, men vyerna var en så härlig upplevelse att det vann över det jobbiga. Efter ca 9 km kom vi upp till de fantastiska vulkansjöarna som var i närheten av toppen och "Red Crater” (Mordor i Sagan om ringen filmerna). Vandringen ner till sjöarna var en happening i sig själv! Då det var rullgrus (stenar) som följde med varje steg vi tog, men som tur var hade vi hyrt vandringsstavar som vi hade otrolig nytta av. Efter de vackra sjöarna bar resten av vandringen oss nerför berget och det kändes i knäna kan vi lova. Trötta och lyckliga kom vi ner till vår buss med 4 minuter till godo (nästa gick 1,5 timme senare) som därefter körde oss tillbaka till campingen. Ett spännande äventyr vi kommer minnas länge.

Efter två dagar i Tongariro Nationalpark med fantastiska vandringar kände vi att vi ville ha nya utmaningar och gav oss iväg mot östkusten och New Plymouth. I vår gudiebok hade vi tidigare sett en bild på Mount Taranaki/Egmont (agerar Mount Fuji i filmen The Last Samurai) som vi nu ville se i verkligheten. Efter ett par timmars resa i vår Campervan var vi framme vid Visitor Center vid Mount Taranaki och vi valde en vandring som skulle ta 1 timme och 45 minuter upp till en radiomast och var otroligt brant större delen av vägen. På vägen upp stannade vi flera gånger för att fota berget och vyerna. Ibland även för att återhämta sig och att dricka vatten. Väl uppe njöt vi av det fantastiska landskapet och därefter var det dags att ta sig ner! Pga att det var så brant tvingades vi småspringa ner för de brantaste partierna för att skona våra knän. När vi tillslut var nere hade det totalt tagit oss 2 timmar att ta oss upp och ner! Natten tillbringades på en gratis camping vid havet, men tyvärr fick vi problem med vår Campervan, då batteriet som försörjer kyl och lampor inte ville vara med. På morgonen fixade vi en snabb frukost och gav och iväg till…

Rickard Och Marie
Senast aktiv - från Vårsta, Stockholms län, Sverige