En nybyggd dubbelfilig väg som leder till - ingenstans. Numera populerad av gätter (om de syns)

Tredje etappen

fredag 28 december 2018 HOTEL MILDANIA SAMANA, Santa Bárbara de Samaná, Dominikanska republiken

Julafton var en konstig dag, alla butiker hade öppet som vanligt men på kvällen var i stort sett alla restauranger stängda, misstänker att det är den dagen då alla äter middag med familjen.
Jag hittade så småning om en öppen restaurang på på huvudtorget, naturligtvis en av de dyraste i stan men det var ju julafton så varför inte.
Sen på juldagen var alla butiker stängda men restaurangerna öppna.

Tog bussen på onsdagen till nästa destination, Santa Barbara de Samanná där jag ska stanna i en vecka och förhoppningsvis åka på Valsafari. En typ av valar har sitt parningsområde här och de samlas i tusental just under vintern. Ska bli spännande.

Första dagen promenerade jag mest runt och kollade in omgivningarna, och det är inte mycket mer än en förväxt by, knappt man kan kalla det för stad.
Tog en promenad ut på broarna till de närliggande öarna vilket var en hurtig och mycket varm promenad, ca 4 km från mitt hotell till yttersta ön.
Det finns en liten badstrand en bit ifrån där jag bor och där kommer jag att tillbringa lite tid den här veckan då det för övrigt inte finns så mycket
att se och göra här, alla kommer hit för att titta på valar.
Dessutom så regnar det ca 5 timmar om dagen i spridda skurar vilket inte direkt uppmuntrar till promenader. Det är ovanligt mycket för säsongen enligt min hyresvärdinna,
och på tal om det så är hon ½-Europe/½-Haitier och talar mest franska, hon kan mindre Spanska än jag. Vad är det med att hamna hos hyresvärdinnor från alla andra länder
än Dominikaner?

Internet är det lite si och så med, när det regnat så försvinner internet i flera timmar, men elektriciteten verkar funka här.

När det gäller bussar så kan man inte boka i förväg, utan man får åka till busstationen och köpa en biljett och så säger de till vilken tid man fått biljett.
Har haft tur, har bara behövt vänta i ca 1 timme per bussresa men det finns de som försöker tjuva, hade biljett till en buss klockan 10 och när de två sista
personerna klev ombord så fanns det inga stolar kvar och det vart ett stort hallabaloo innan chauffören lyckades hitta två som hade biljett till bussen klockan 13
men de hade försökt smita ombord på en tidigare avgång men vart avkastade.

(Uppdatering)
Det fanns inga valsafari, de börjar inte förrän den 15 januari och jag åker ju härifrån den 2 januari. Så det blev en båttur till ett UNESCO skyddat naturreservat istället, det är säkert häftigt det också, men synd på valarna.

Christopher Såthén
Senast aktiv - från Flen, Södermanlands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Elisabeth Behrenfeldt

Tråkigt med valarna. Vi upplevde vår valsafari som mycket bra. Vi fick ju se en val på ung 50 meters avstånd. Mycket häftigt. Hoppas du får lite bättre tur med vädret, och att UNESCO turen blir bra. Varma hälsningar från ett soligt Cabanas. Lisa&Åke