Nationalpark "Los Haitises"
Nationalpark "Los Haitises"

Nyår

tisdag 1 januari 2019 HOTEL MILDANIA SAMANA, Santa Bárbara de Samaná, Dominikanska republiken

Gott nytt år på er alla!

Nyårsafton.
Har spenderat en riktigt skön dag på sjön, åkte över viken, ca 1 timma till nationalparken, där utforskade vi lite olika grottor som det visade sig hade historisk innebörd.

När ursprungsbefolkningen bodde här så bosatte de sig i grottorna under de 4-5 månader som orkansäsongen varade. Så det finns ganska mycket bevarat av historia och även grottmålningar. Tyvärr dog urbefolkningen ut ca 50 år efter att Spanjorerna kom hit, dels på grund av sjukdomar som de hade med sig, dels på att de dödades.

Vi var tillbaka i byn vid 17-snåret och jag gick hem och vilade lite.

Gick ut och käkade lite men var tillbaka på hotellet vid 20-snåret. Flera olika personer har varnat mig att inte vara ute efter mörkrets inbrott på stora kvällar, t.ex. nyårsnatten eftersom väldigt många bär på vapen och när det festas lite så kan de gå hett till. Så jag tar en lugn kväll här på balkongen så får vi se om jag får se lite fyrverkerier, chanserna är goda, jag har en bra utsikt över hamnen och det är där alla är.

Sen på onsdag bär det vidare till Puerto Plata, en bussresa på 4 timmar i en vanlig lokalbuss utan AC.

Christopher Såthén
Senast aktiv - från Flen, Södermanlands län, Sverige