Dag 46 - från Christchurch till Wanaka

onsdag 2 januari 2019 Wanaka, Otago, Nya Zeeland

Idag blir det n mycket kort text men vill ändå lägga upp lite najs bilder. Det blev bara 20 min yoga på morgonen eftersom vi ville komma iväg f huset vid 8. 08.12 kom vi iväg för ännu en dryg körning. Vägen fick sydväst genom landet med 5 timmars aktiv bilkörning med massor trafik på vägarna. Förutom några korta stopp på vägen stannade vi lite längre vid Lake Tekapo och tog en promenad längs stranden. Lake Pukaki lite senare var magiskt vacker mitt sitt klara turkosa vatten. Tyvärr stormade det där så mycket så det blev bara en kort fotopaus. Längs med stora delar av vägen bredde sig enorma lupinfält ut. Det var hur ljuvligt som helst. Var tvungen att gå ut och närmare titta på dem. Det gjorde även 100 andra turister som liksom vi sprang över den hårt trafikerade vägen - utan att bilarna ens lättade på gasen trots alla människor ute i vägbanan. Här är fotgängare inget värda. Lupinerna luktade fantastiskt och jag var glad över att NZ inte har några ormar när jag klampade omkring i fältet.

I Twizel, en riktig håla blev det sedan lunch. Riktigt ok faktiskt men det blev en sur överraskning när notan kom och de lagt på 15% i helgtillägg (vilket iofs stod i menyn att de gjorde  men när fan har onsdag 2/1 blivit helg?? Morr!!

Vi kom fram till Wanaka på eftermiddagen, ledbruten igen. 2-rumslägenheten vi fick visade sig vara ostädad så vi fick börja med att byta lgh. Efter att vi installerat oss tog vi en promenad ner till stranden av Lake Wanaka, tog ett glas vin i stormen men njöt av den värmande solen. Sen gick Mia och jag och handlade frukost mm. Skaffade ett bonuskort så vi skulle kunna ta del av butikens stamkundsrabatter. Sen blev det dusch och middag i stormen.

Killarna gick på en Irländsk pub efteråt medan Mia och jag tog en lugn kväll tills det var dags att sova. Inte en så upphetsande dag med andra ord.

Tine Asplund
Senast aktiv - från Manilla, Metro Manila, Filippinerna