Delfiner, pingviner och sälar.

fredag 28 december 2018 Akaroa, Canterbury, Nya Zeeland

Då det inte blev boende vid kusten igår, så har vi siktet på den lilla staden Akaroa. Sista två milen slingrar sig vägen upp för ett berg och sedan ner mot staden som ligger i en vik som är en gammal vulkanisk krater. Vi har ingen bokad camping, men åker till en som vi tycker ligger bra till i en sluttning ner mot staden och har turen att få en plats. Samtidigt som vi checkar in så bokar vi en båttur till morgondagen. Vi tar en promenad ned på stan och sedan passar vi på att tvätta för sista gången i Nya Zeeland.

Vi checkar ut från campingen och parkerar vår Campervan nere på stan och går till piren där båten ska avgå ifrån. Vi är bara 20-25 stycken på båten och ger oss iväg. Vi får höra berättelser om staden Akaroa, kratern till den gamla vulkanen som vi nu åker båt i och djurlivet. Efter ca 15 minuter ser vi en liten pingvin (Little blue penguin) som simmar vid ytan. Sedan ser vi några fler pingviner innan vi äntligen får se delfiner (Hectors delfiner). De kommer upp mot båten och när vår kapten ökar farten så simmar de framme vid fören och utnyttjar båtens fart och åker snålskjuts. Vi åker även till en sälkoloni, där det finns flera söta kutar på klipporna. Efter drygt 2 timmar är båtturen över och vi har fått se de djur vi hoppades på. Tillbaka i land åker vi den otroligt vackra Tourist Drive. Vi stannar för att äta en sista lunch vid vår Campervan med en fantastisk utsikt över Akaroa och bukten i vulkanen framför oss. Sedan fortsätter vi mot Christchurch som är vår slutdestination i Nya Zeeland.

Rickard Och Marie
Senast aktiv - från Vårsta, Stockholms län, Sverige