Gott nytt år i Sydney!

tisdag 1 januari 2019 Sydney, New South Wales, Australien

Efter drygt 3 timmars flygresa är det dags att landa på flygplatsen i Sydney. Landningsställen fälls ner och vi börjar gå ner mot landningsbanan, men plötsligt gasar planet på igen och vi stiger uppåt. Kaptenen meddelar att något annat plan inte hunnit undan ordentligt och vi får cirkulera i luften i 5 minuter innan vi gör ett nytt försök att landa och denna gång går det bra, men det känns obehagligt att landa. Vi åker tåg in till Sydney och vårt hotell ligger bara 80 meter från Town Hall som är den närmaste stationen. Vi går och handlar frukost till morgondagen, tar en öl och går och lägger oss.

På morgonen tittar vi lite på stan och går in i några butiker innan vi går bort mot det område där vi har tänkt fira nyår. En bit därifrån får vi reda på att det redan är långa köer in och att de stänger när det blir fullt. Vi skyndar oss hem packar en ryggsäck med det vi behöver de närmaste 13 timmarna och handlar matsäck. Vi kommer till en stor gräsplan 11.15 där kön ringlar sig lång, men vi ser inte ingången till parken. Efter nästan 2 timmar kommer vi in i parken och nu gäller det att hitta en plats att sitta på där vi förhoppningsvis också ser operahuset och/eller Harbour Bridge. Det finns ingen sådan plats och vi nöjer oss med en bra sittplats där vi kan ha picknick för tillfället. Det är fullt av människor överallt och råder en festival stämning i hela parken, där vi alla väntar på det storslagna fyrverkerierna, ett klockan 21 (8 minuter långt) och ett vid tolvslaget (12 minuter långt). Alkohol får inte medtagas in i parken men det finns flera öl/vin-tält inne på området, så vi behöver inte oroa oss för att torka ut. Vi har vår picknick med brieostar, oliver, bröd, vindruvor och en flaska rött vin. Strax efter klockan 18 börjar det regna och snart öser det ner. Vi söker skydd under ett träd och har de plastpåsar vi skulle slänga skräp i över oss som skydd, men de skyddar oss inte tillräckligt mot regnet. Vissa sjunger och dansar i regnet och det är fortfarande en ganska härlig stämning i parken. Efter en timme upphör regnet och nu gäller det att försöka torka upp och invänta fyrverkeriet klockan 21. Vi ställer oss så vi ser delar av Operahuset och Harbour Bridge strax innan 21 och och bjuds på ett mäktigt fyrverkeri. Efter fyrverkeriet sker en båtparad på vattnet med hundratals upplysta båtar framför våra ögon. En stund innan tolvslaget hittar vi en plats där vi överblickar Harbour Bridge. Människorna i parken börjar räkna ner "Ten, nine, eight, seven, six, five, four, three, two, one" och Harbour Bridge exploderar i ett enda stort fyrverkeri. Även ovanför Operahuset och Sydneys vatten bjuds vi på det mäktigaste fyrverkeri vi någonsin sätt. Det varar i 12 minuter och därefter promenerar vi sakta hem till vårt hotell med en fantastisk upplevelse i bagaget som blir svårslagen.

Rickard Och Marie
Senast aktiv - från Vårsta, Stockholms län, Sverige