Luang Prabang 2

söndag 23 december 2018 Luang Prabang, Laos

Sabai dee,

Idag fick vi ställa klockan för att upp att jobba. Barnen var riktigt taggade men jag var lite rädd att det skulle vara en riktig turistfälla. När vi planerade resan såg jag fram emot att vi skulle spendera en dag på en risodling och då tänkte jag att vi skulle boka en liten privat odling som inte fanns med på turistkartan.

Nu visade det sig att de flesta risodlingar låg nere för det var torrperiod och som ni kanske vet behövs det lite vatten på risodlingarna. Det fanns dock en (Living land farm) som var öppen för de tillförde vatten på annat sätt. Det var det som gjorde mig lite skeptisk, jag tänkte att nu har de buntat ihop alla Européer på ett och samma ställe och så skall de bara mjölka oss på pengar. Vi blev dock positivt överraskade för det vara bara en familj till på stället förutom vi. Förvisso hade de tryckt ihop de olika rispaddiesarna för att man skulle kunna göra alla 14 momenten utan att behöva gå flera kilometer men förutom det så kändes det ganska autentiskt.

När de berättat lite allmänt om deras gård fick vi testa att fläta bambu. Detta har ju inte riktigt med risodling att göra men förr var det ett viktigt inslag på gårdarna innan plasten gjorde sitt intåg. De som satt och flätade var så klart grymt duktiga och flätade en fågel eller groda på någon minut. Efter det var det dags att ta på sig en rishatt och sätta igång.

1.       Första steget var att hitta korn som man kunde så och som var friska och starka. Detta gjorde man genom att lägga ner salt i färskvatten i en skål och röra om. För att veta om det saltade vattnet hade rätt densitet så lade man i ett ägg i skålen och det var rätt om det precis flöt upp till ytan.  Efter det så lade man i riskornen, de som flöt upp kastade man bort och de som låg på botten behöll man.

2.       När det var dags för steg två så fick vi bege oss ut till första rispaddien för att förgro. Man kastade helt enkelt ut dem på en bädd av lera så att de lade sig ovan på. Sedan fick de se till att hålla det fuktigt tills det hade börjat gro.

3.       Steg tre bestod av att plöja och förbereda en rispaddy för omplantering av småplantorna. Det var nästan det roligaste. Barnen fick rida på vattenbuffeln och vi vuxna fick gå efter och styra plogen. Tobias (pappan i familjen Modig) lärde sig snabbt kommandona på Lao och styrde vattenbuffeln med ”säker” hand. Hans hjulbenta steg med lera upp till knäna var en oförglömlig upplevelse. Karro filmade spektaklet men det är tveksamt om ens världens bästa stabilisator skulle kunna dölja att hon skakade av skratt.

4.       I steg nummer fyra skulle vi plantera om småplantorna och då fick vi lära oss en munter Laosång som skulle hjälpa risodlarna att inte tappa förståndet när det tryckte ner plantan i leran med 30 cm mellanrum. Texten som närmast kan kopplas till hjärntvätt gick fritt översatt ungefär så här:
              Jag är en glad risbonde som sår mitt ris, oj vad kul jag har.
             Den funkade för oss i fem minuter men om man sjungit den i 4 veckor,
             16 timmar om dagen 6 dagar i veckan hade man nog varit klar för ett
              madrasserat rum.

5.       Efter detta skall man se till att det finns tillräkligt med vatten under tiden tills risplantorna växt klart. Detta gör man genom att gräva fram kanaler i vallarna runt fältet så att nytt friskt vatten kan ta sig in.

6.       När riset vuxit klart är det dags att skörda. Detta, precis som allt annat, gör för hand och är tidskrävande. Man tar ett par ax som man skär av med en skära likt en i sovjets gamla flagga. När man skurit av en så mycket man kan greppa med en hand binder man ihop dem med ett av stråna.

7.       När det fått torka ett par dagar var det dags att skilja kornen från blasten. Det gjorde man genom att ta en kärve torkade risplantor och slå dem mot en planka. På så vis släppte kornen från blasten. Efter det samlade man ihop dem i en hög på en bastmatta.

8.       Nästa steg var att ta en stor bambufjäder för att fläkta bort skal och blast mm som åkt av när man bankade mot plankan. Detta gjorde man samtidigt som man rörde runt bland kornen med foten för att fler skal skulle komma upp på toppen för att sedan blåsas bort. När guiden visade oss hur man skulle göra så såg det nästan ut som en dans. Det såg enklare ut än det var och Karros stil var något mer aggressiv och kraftfull (någon förvånad?) men inte helt optimerad.

9.       Nu var det dags att packa och i normala fall magasinera riset. När det är i detta grovrensade skicket kan det lagras länge utan att ta skada. Man använde olika tekniker för att bära hem riset från åkrarna. Det finns 48 st olika etniska grupper i Laos och vi fick se några olika sätt att bära hem ris främst från Hmong, Lao och Khmer.

10.   Nästa steg var att krossa sista skalet och få fram riskornet. För detta hade man konstruerat en speciell gungbräda som hade en pedal på ena sidan och med kloss på andra som krossade skalet i en lite grop. Man flyttade sedan över kornen i en skål med vatten för att få upp skalen på ytan och riskornen på botten.

11.   Efter detta lade man kornen på en stor bambubricka. Genom att snurra och rista brickan kunden man sortera bort ytterligare skal och liknande.

Om man ville mala dem till rismjöl för att göra risnudlar så gjorde man det nu. Man använde en makapär som var hälften vävstol och hälften kvarn. I ena änden fanns det en bred regel som man förde fram och tillbaka som på en vävstol. Från den löpte en pinne som satt fast i den övre kvarnstenen vilket fick den att snurra runt. Man fyllde på riskorn i ett litet hål i den övre kvarnstenen och mjölet sipprade ut mellan stenarna.

12.   Nu skulle man blötlägga riset över natten för att det skulle bli så bra som möjligt när man skulle koka det.

13.   Koka riset gjorde man i en bambukorg, det blev med andra ord ångkokt. Bambukorgen gav riset en speciell doft som var fantastisk.

14.   Nästa steg var det enklaste för det var att äta riset. Vi fick också testa risvin, riskakor, risrullar mm. Det verkar inte finnas några gränser för vad man kan använda det till. Jag har sett att det även finns ris i Laobeer även om det antagligen är väldigt små mångder. Själva riset doppade man i en pasta av kryddor och buffelskinn (smakade bättre än det låter)

Vi fick även testa pressa vårt egna rörsockerjuice. Med lite lime smakade det väldigt gott även om det var i sötaste laget. Tea älskade det men hon har ju också en förkärlek till söta saker (därför tycker hon så mycket om sin pappa).

Detta avslutade vår dag på risfälten. Glada, lite trötta och en erfarenhet rikare åkte vi hem för att slappa.

Vi avslutade dagen men en båttur på Mekong medan solen sjönk mot bergen. Det var otroligt vacker, nästan trolskt.

Imorgon är det Julafton.

Vi hörs
Kram kram

Jonas Komstedt
Senast aktiv - från Ao Nang, Krabi, Thailand
Kommentarer
Postat av Anna Ekberg

Vilken häftig upplevelse😃🙌🏻Och vilket jobb för att få fram riset😬😉
Ha det toppen!! Kram till er alla

Postat av Martin Olofsson

Härliga tider! Underbart skrivet och beskrivet. Jag skrattar högt.
Ha en fortsatt magisk resa.
Kram till er alla.