Vinodlingar
Vinodlingar

Vingårdarna i Wairau Valley och Kaikoura

måndag 7 januari 2019 Kaikoura, Canterbury, Nya Zeeland

Måndag 7/1
Efter frukost kör vi vidare söderut mot vingårdarna i Wairau Valley. Stoneleigh var stängt för vinprovning men det finns ju andra… Vi besökte Hunters. Fick pröva sju olika viner för 5$ som de sedan drog av vid köp av vin. Deras skumpa heter MiruMiru och betyder bubblor på maori. Det kunde vi inte motstå. Två vita och en röd blev det också. Tack till Mats som snabbt  svarade på hur många liter vi får ta med hem. Besökte sedan Cloudy Bay. Vinerna var ok men skitdyra. Provningen kostade 10$. Här hade de en liten servering på gården med ostron. Det fanns annat att köpa men Björn ville pröva. Först en friterad variant som vi delade och sedan ett med bara citron på. Han överlevde och då vågade jag också prova. Funkar med citron och att tugga. Vi sköljde ner med första provglaset med bubbel! Vingården bredvid hette Allan Scott och hade lunchservering som tyvärr var full. Nu börjar jakten på Whitehaven. Vi kör upp på vingården och en kvinna kommer körande i en av deras bilar. Hon berättar att vinprovningen är i Wine Village lite längre bort på vägen. Vi kör dit och börjar med att äta lunch. Delar på en Biker bräda. Korv, kycklingvingar, chips mm. Sen provsmakar vi dvs jag Whitehaven. Björn behöver vara körbar, även om det är 0,8 promille på Nya Zeeland! Klara promillegränsen är en sak och att köra säkert en annan. Tar en sväng till Te Whare Ra som är en liten vingård. Ägarinnan håller i provning och försäljning själv på vingården. Vi fortsätter söderut mot Kaikoura.  Vi passerar ett ställe där en hel bergsida rasade ut i havet vid en jordbävning i november 2016. Det tog åtta månader innan vägen kunde öppnas igen. Hamnar i bilkö pga av en olycka. När vi rullar igen ser Björn några håriga saker på stenarna i vattnet. Det är en koloni pälssälar på Ohau point två mil norr om Kaikoura. Vi stannar vid en utsiktsplats. De här många och de små sälungarna busar med varandra. Framme i Kaikoura letar vi efter var valskådningsbåtarna går. Vi kör längs stranden men ser ingen hamn. Vi bokar till i morgon 16,30 vid Valstationen där tåget stannar. Hittar ledigt rum på Panorama motell. Vilken utsikt vi har över bukten och bergen med dimmoln runt sig. Åker in till affären för att köpa frukostmat och köper sedan med en pizza hem. Kängrupizza!

Ingela Johansson
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand