Dag 48 - Wanaka

fredag 4 januari 2019 Wanaka, Otago, Nya Zeeland

Det blev även en lugn morgon idag. Sen vandrade vi ner de 7 minutrarna det tar till stranden där vi hyrde kajaker. Singelkajaker för Mia o Björn o en dubbel till Thomas o mig. Vi hade tur med vädret, solen lyser även om det inte är jättevarmt, dvs svensk sommar, och vinden hade avtagit rejält även om det blåste fortfarande. I 2 timmar paddlade vi omkring i viken och gjorde ett kortare strandhugg på en annan strand för att njuta av solen lite. Stränderna är jättesteniga hör så det är inte superbekvämt att ligga på och ön mindre att gå på. Förstår inte att jag blivit så känslig under fötterna.

Gick sen hem o käkade lunch då vi hade en massa rester kvar från igår innan vi gick tillbaka ner till stan och tittade lite i affärer men som vanligt är allt galet dyrt och jag har fullt i väskan. Sen blev det stranden och efter en stund bland skränande måsar och garvandes åt nybörjare på SUP hyrde Mia och jag lite spontant coh oplanerat varsin egen SUP (standing up paddle board) och begav oss ut på sjön. Skrattar bäst som skrattar sist.. det var mycket mycket svårare än jag föreställt mig och jag tror jag plumsade i fler gånger än någon av de jag garvat åt stunden innan. Brädan var inte alls så stabil som den ser ut och balans är inte min bästa gren direkt. Till och med Mia som har bra balans annars ramlade i många gånger, ett bevis på att det inte var så lätt. Man blev sjukt trött i ben och fötter och så fort jag rörde på dem drattade jag i. Vågskvalpet gjorde sitt till. Men det var vansinnigt kul och jag inser att det är en superbra träningsform. Däremot var det ingen bra idé med bikini, byxorna halkade ner när man skulle hasa sig upp på brädan efter plumsen och sen hängde de som en blöjbyxa men försökte man rätta till dem tappade man genast balansen igen. Jag har en väääääldigt lång väg kvar innan jag står på huvudet på brädan som en tjej gjorde.

Men jag kan ju alltid skylla på åldern. När vi hyrde brädan skulle man på en lista skriva namn, nationalitet och ålder och jag var typ 30 år äldre eller mer än alla andra, Mia borträknat. Efter vår insats på brädan under en hel timme med många kalla bad och med killarna filmande och fotande på stranden gick vi upp och delade en flaska vin.
På det följde en varm snabb dusch hemma innan vi gick ut på middag. Det var väldigt fullt överallt så det tog ett tag innan vi hittade något. Blev en ljuvlig buffé med vad Thomas skulle kalla alternativ mat. Supergott. Man valde mellan tre olika tallriksstorlekar som man betalade efter. Perfekt! Jag åt slowcocked lamb, stekt blomkål och några olika bönsallader o röror. Yummie! Björn var inte nöjd över matvalet och Thomas muttrade nog också inombords fast han inte sa nåt. Vi delade bord med ett par från Queenstown vilket var trevligt. Och eftersom vi ännu inte druckit mer än 2 flaskor vin denna dag så gick vi till en bar och tog in två till.. puh! Där satt vi och tittade på folk medan Thomas och Björns fantasier och teorier skenade iväg. Sjukt kul i alla fall. De triggar varandra på något sätt så diskussionerna spårar helt ur. Men man får skratta mycket.  Min arma lever dock, den är inte nöjd över allt vindrickande.. men Thomas vill ju prova allt vin han hittar här i Otago.

Det blev ändå en hyfsat tidig kväll eftersom krogen stängde kl 22.

Tine Asplund
Senast aktiv - från Manilla, Metro Manila, Filippinerna