Jul i Luang Prabang

måndag 24 december 2018 Luang Prabang, Laos

Hej, hej,

Idag är det Julafton i Luang Prabang. Vi valde dock att rivstarta genom att sticka ut och trekka ett par timmar. Vi blev upphämtade kl 9.00 och så åkte vi ca 40 minuter för att komma till starten på trekkingen. Först gick vi över en bambubro som var något ostadig och som de behövde bygga på nytt efter varje regnperiod för då spolades den iväg med floden. Känns betryggande. Väl över så kom vi till en liten by där vi gick inom en skola för att titta.

Vi hade turen att komma precis när de skulle ha ”idrott” och det var verkligen en upplevelse. Alla barnen på skolan ställde upp i olika led och sedan fick de göra olika rörelser till det ljuva ljudet av en visselpipa och kommando som utropades av en stolt pojke som nog var skolans elevrådsordförande :)

Detta höll på i kanske en kvart och barnen missade i princip inga steg eller rörelser. Det är verkligen disciplin. Karro stod och smålog hela tiden för det liknade mer militären än skolan för oss.
Vår guide Pad berättade att detta var en Komongby och de brukade gifta sig när de var 14 år och fick barn  ett par år efter. Om de inte fick barn kunde mannen ta sig en fru till. Vi gick förbi ett hus där Pads kompis hade bott men han hade gått bort förra året ca 100 år gammal. Han hade haft 10 fruar…

Medellivslängden i Laos är annars bara 65 år så många lever tuffa liv.
Att giftas bort så tidigt gällde bara vissa folkgrupper så det var inte så för majoriteten av befolkningen.

Vi gick vidare längs en smal stig i skogen, än så länge med glada och intresserade barn (6 st med familjen Modigs 3 pojkar). Efter en stunds vandring i normal vegetation så vek vi av upp över berget och vegetationen blev tätare och tätare. Det var även så att vi började en stigning som blev brantare och brantare. Pad hade med sig en machete som han fick använda konstant för att vi över huvud taget skulle kunna ta oss fram. Linus och Erik gick först och man kunde höra dem muttra att vi lika gärna kunde ha spolat ner pengarna i toaletten men ni som varit i Asien vet ju att deras avloppssystem inte är så bra så då hade det nog bara blivit stopp :)

När vi kommit upp på krönet så kunde vi njuta av vacker utsikt. Alla var nöjda och glada och tänkte att nu hade vi klarat av det värsta. Det visade sig dock att vi bara kommit halvvägs genom bushen. Det var svårare att gå ner och Erik halkade och landade på en sten. Han fick riktigt ont men köttade vidare. Väl ute möttes vi av en fantastisk vy där bergen avlöste varandra och tunna moln en bit under topparna förstärkte magin. Nu var det mer vanlig vandring och lite längre bort så vi fritt gående getter vilket fick oss att förstå att vi närmade oss nästa by.

I denna byn gick de flesta djuren fria och barn sprang runt och lekte och hade kul. De flesta husen hade faktiskt några solpaneler för att kunna få ut lite el men det kan max ha räckt till att ha en lampa tänd en lite stund varje kväll. Människorna i byn verkade dock lyckliga och barnen visste nog inte att det fanns något som heter Wifi.

Vi pausade en lite stund och sedan gick vi vidare. Efter ca 1 timme började vi ana ljudet från ett vattenfall. Vi tog av in i djungeln på en liten stig som förde oss mot ljudet av forsande vatten. Vi kom fram till en turkos flod och även här såg jag en orm simma iväg, skrämd av ljuden som bara 6 barn som försöker vara tysta kan framkalla (89 db).

Vi kom fram till de övre fallen och här var det bara vi. Vi stannade och tog lite foto medans Pad sprang i förväg för att fixa en grej. Iris lekte Tarzan och svingade sig i en lian men hamnade till sin stora förtvivlan i plurret med fötterna. Efter en stund lugnade sig Lille Skutt men var fortfarande lite förargad att det inte funkat som hon tänkt sig.

När vi följd floden lite till så kom vi ner till nedre vattenfallet och här var det superfint att bada. Vi åt gott och hoppade i vattenfallen och simmade runt i olika små pooler och njöt. Det var verkligen ett härligt sätt att avsluta vandringen på och nu hade barnen börjat vända till att vara positiva till dagen.

Vi tog oss ner till floden och åkte sista biten till stället där vi skulle hämtas upp. Trötta men nöjda småsomnade vi i bilen på väg tillbaka.

När vi kom tillbaka hade personalen på resorten börjat fixa med Julfest till vår ära. Noi och de andra hade fixat en buffé av kycklingspett och massa annat gått. De hade t o m värmt vin för att vi skulle känna oss som hemma. Runt poolen hade de satt mängder av marschaller och ljusslingor blinkade som de bara kan göra i Asien. Det spelades julmusik av Frank Sinatra och Maria Carey. Vi spelade lite o helga natt till dem men de var inte så imponerade så vi föreslog att de skulle sätta på de hetaste hitsen i Laos och då blev det helt plötsligt ett lite dancebattle mellan oss och personalen. Karro avslutade med att flippa ut totalt så Erik drog upp t-shirten över huvudet och gick med ordern crinch (pinsamt). Festen fick ett abrupt slut när en av gästerna (som inte firade julen med oss andra) kom och hoppade i poolen. Vågorna fick marschallerna att slockna och festen med dem. Ja, ja, skönt att veta att det inte är ett europeiskt fenomen att vara idiot. Vi var dock supernöjda och jag tror ingen av oss kommer att glömma julen 2018 i första taget.

Imorgon åker vi till Bangkok och efter det börjar vår sol och badsemester.

Vi hörs snart.

Kram kram

Jonas Komstedt
Senast aktiv - från Ao Nang, Krabi, Thailand
Kommentarer
Postat av Björn

Härlig berättelse. Det är den typen av upplevelser som gör en resa och semester. Hälsa alla!