Dag 49 - Wanaka till Te Anau

lördag 5 januari 2019 Te Anau, Southland, Nya Zeeland

Vaknade 6.27, normal uppvakningstid här, sovmorgon om det varit hemma. Drog mig en stund och försökte väcka kroppen som är ond och stel. Smög upp och åt en tallrik yoghurt och ett kokt ägg och tog en stunds kamp med resdagboken. Lyckades ladda upp några bilder från 2 dagar tillbaka. Dock inte alla så jag kan inte publicera än, hoppas på bättre wi-fi på nästa ställe. Thomas säger att jag inte får lägga upp så mycket bilder för att det blir så jobbigt för den som ska läsa men jag vill ju ha med lite av varje för den aktuella dagen. Just nu ligger jag flera dagar efter pga wifi problematiken men jag publicerar efterhand det funkar i kronologisk ordning.

När de övriga vaknat packade jag det sista innan Mia och jag gick iväg till en yogaklass i Wanaka hights i utkanten av stan. Vi passerade massor enorma villor. Många verkar ha andelslägenheter eller sommarhus här och de bofasta verkar det inte gå någon större nöd på. Överhuvudtaget är levnadsstandarden här i NZ otroligt hög och turväl det med den prisnivån! Man ruinerad! NZ hamnar alltid i topp när det gäller lägst korruption, jämställdhet och lägst brottslighet. Inga tattare, fyllon eller knarkare hör inte. Har sett några få utslagna i storstäderna. Ändå har de närheten till Asiens droger och alkohol som kan köpas lite överallt (Fast i butikerna måste alltid en supervisor godkänna köpet som en koll på att man är nykter och har åldern inne).

Det var ett jättebra yogapass, helt i min smak men det drog ut 15 min på tiden så jag fick superbråttom och kom för sent till benvaxningen men det löste sig ändå. Sen satte vi oss i bilen för färd söderut. Vägen ner mot Queenstown över bergen erbjöd hisnande vyer. I Queenstown stannade vi bara vid Remarkable shopping center för att hitta en extra bag för att få hem allt på inrikesflyget med snävare bagageregler än sedan. Jag hittade en jättebra väska för halva priset (Som jag fick trots att det bara var för klubbmedlemmar). Det visade sig att det är en symaskinsväska. Superbra! En sådan kan jag alltid ha nytta av i garderoben och däremellan kan den fungera som extra dramat till stugis. Thomas var såklart skeptisk till köpet och har redan dömt ut den och tror inte den överlever flygresan hem. Vi får väl se...
Förutom väskfyndet hittade vi en slaktare där killarna gick bananas och köpte upp halva affärens kött och turligt nog sparade vi sedan drygt 200 kr i medlemstabatt på New World supermarket där vi bunkrade upp kommande dagars proviant. O se, där kom genast min fina symaskinsväska till användning för att packa in alla kylvaror i. Vi såg ut som familjen Taikon med vår knökfulla bil när vi på em anlände till Te Anau.

Vi lyckades bryta in oss i vårt kivoga hus och fylla kylskåpet strax innan ägarinnan kom och hälsade och fixade med lite praktikaliteter. Vi kastade oss därefter över tvättmaskinen och när den var klar gick vi ner på ”stan”, dvs byn m 2000 invånare. Skittråkig är den, helt platt med raka breda gator med villor på båda sidor och man går och går och det känns som man aldrig kommer fram. O så började det regna.

Tog en öl på en pub innan vi gick hem och jag då lyckades publicera ett inlägg från 2 dgr sedan. Tjohoo!
Gjorde en ljuvlig sallad med olika örter, grillad aubergine o morot som jag hittat recept på hos slaktaren och Thomas åstadkom en fantastisk grillning. Åt så magen stod i 4 hörn (igen). O sen var det natt igen.

Tine Asplund
Senast aktiv - från Manilla, Metro Manila, Filippinerna